SEO, voluit Search Engine Optimization, is een belangrijk onderdeel van de (online) marketing strategie, die toch vaak te weinig aandacht krijgt van marketingmedewerkers en communicatiespecialisten. Sommigen hebben er mogelijk nog nooit bewust iets mee gedaan, bij anderen zijn de tijdsinvesteringen gestopt nadat de eerste positieve SEO resultaten binnen waren.
Dat is zonde, want zoekmachineoptimalisatie is een krachtig middel om onder de aandacht te komen bij een relevante doelgroep en verkeer naar je website te leiden. In deze blog bespreken we 6 redenen waarom SEO je volledige aandacht verdient:
1. SEO is relatief goedkoop
Zoekmachineoptimalisatie is een vrij goedkope methode om aan extra verkeer te komen en je online zichtbaarheid te verbeteren. SEO vergt vooral wat van je tijd, je zal er regelmatig mee aan de slag moeten gaan en er tijd voor moeten vrijmaken. Daar staat weer tegenover dat het geen directe kosten oplevert, zoals dat wel bij online advertentiemogelijkheden als AdWords en adverteren op social media het geval is.
2. Andere kanalen worden minder effectief of duurder
De kracht van andere kanalen om je zichtbaarheid te vergroten en websiteverkeer te stimuleren neemt af. Zo geeft Facebook nu voorrang aan berichten van vrienden en familie, waardoor het bereik van berichten van bedrijven sterk gekelderd is. Wil je zichtbaar blijven in de tijdlijnen van Facebookgebruikers? Dan zal je dat moeten doen via de alternatieve weg: de betaalde manier.
Ook zijn de prijzen van zoekwoorden door de jaren heen sterk gestegen in AdWords. Dat betekent dat je per klik meer betaalt voor de zoekwoorden waar je op vertoond wil worden. Zo is deze vorm van online zichtbaarheid prijziger geworden. Zichtbaar zijn in de organische zoekresultaten dankzij je SEO inspanningen kost dan wel meer van je tijd, maar is wel een stuk voordeliger.
3. SEO levert je mogelijk al meer op dan je zou verwachten
Je bent misschien nog niet (bewust) bezig geweest met zoekmachineoptimalisatie. Toch kun je geluk hebben: mogelijk scoor je al goed op bepaalde zoekwoorden, zonder dat je actief bezig bent geweest met de SEO van je website. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn wanneer je sterke content hebt gepubliceerd over jouw vakgebied, product of dienst.
Als dit zoekwoorden zijn die een interessant maandelijks zoekvolume hebben, kan het zo zijn dat je daarmee al mooie bezoekersstromen trekt. Het is natuurlijk zonde om daar niets mee te doen!
Door verder te werken aan deze SEO successen kun je je organische positioneringen verder verbeteren. Hogere vertoningen leveren mogelijk weer meer verkeer op naar je site. Daarnaast vormen deze onbewuste successen een prettige basis. Leer ervan wat werkt en werk van daaruit verder om je positionering voor deze en andere interessante zoektermen te verbeteren.
4. De aanhouder wint
Zoekmachineoptimalisatie is een kwestie van lange adem. Resultaten stromen (meestal) niet direct na je eerste aanpassingen binnen. Het kost tijd om een sterke basis op te zetten en het resultaat van je harde werk te mogen zien. Geef dus niet direct op als je niet snel genoeg voortgang ziet en denk ook niet te snel dat je er al bent. SEO is een aspect van online marketing waar je nooit écht klaar mee bent, het is een doorlopend proces.
Heb je al goede organische posities behaald? Top! Zorg er dan wel voor dat je deze niet uit het oog verliest. Ondertussen kun je verder gaan met de optimalisatie van aanvullende zoekwoorden.
Lukt het nog niet om te scoren op een bepaald zoekwoord? Geef dan niet direct op. Kijk
naar mogelijkheden om dit zoekwoord verder te stimuleren en werk vanaf de basis verder aan de inhoud van je website rondom dit begrip. Daarnaast is het goed om te beseffen dat SEO om vele factoren draait. Ook de technische staat van je website en externe factoren kunnen je succes bepalen wanneer het om zoekmachineoptimalisatie gaat.
5. SEO is goed meetbaar
Het prettige van je SEO inspanningen? Alles is meetbaar! Waar je zichtbaarheid bij traditionele kanalen niet altijd even goed meetbaar is, kun je bij SEO werkzaamheden achterhalen hoeveel effect ze hebben. Zo kun je je positioneringen met verschillende hulpmiddelen en programma’s bijhouden. Daarmee zie je in of je aanpassingen geleid hebben tot hogere posities in de zoekmachine.
Daarnaast kun je met analyse programma’s ontzettend veel nuttige informatie ophalen. Zo kun je bijvoorbeeld in Google Analytics bijhouden via welke kanalen, pagina’s en zoekwoorden bezoekers op je website belanden. Als pagina’s die je geoptimaliseerd hebt goed presteren kun je dat dus direct inzien. Deze inzichtelijkheid is prettig, omdat het je alle handvatten geeft om de juiste vervolgstappen te zetten.
6. Online zichtbaarheid leidt tot offline aankopen
Online positioneringen die helpen bij aankopen op locatie? Dat kan zeker! Veel mensen maken graag gebruik van zogenaamde lokale zoekopdrachten. Ze zoeken bijvoorbeeld op ‘fietsenwinkel in het centrum van Breda’, om de dichtstbijzijnde aanbieder van fietsen te vinden, vlak voordat ze een van deze winkels zullen bezoeken.
Staat jouw winkel of bedrijf hoog in de lokale zoekresultaten? Dan is de kans groot dat ze jou een bezoekje komen brengen na de zoekopdracht. En zo kan je verbeterde online zichtbaarheid ook tot offline aankopen leiden!
SEO kennis en ervaring opdoen met Slimmer Online
Hebben we je overtuigd van het belang van SEO maar weet je niet hoe je aan de slag moet? In de online marketing cursus Slimmer Online leer je alles dat je moet weten over zoekmachineoptimalisatie! We leren je hoe je een goede teksten schrijft voor je website, maar ook de meer technische aspecten van SEO. Daarnaast helpen we je ook op weg met het monitoren van je SEO resultaten!
Benieuwd geworden naar onze cursus? Vraag gratis de eerste les aan of ga gelijk aan de slag met Slimmer Online.