• Skip to primary navigation
  • Skip to content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Slimmer Online Marketing Cursus

  • Slimmer Online
    • Voor wie?
    • Online marketing cursus
    • Verdiepende lessen
  • Lessen
    • Gratis proefles
    • Basiscursus online marketing
    • Facebook adverteren
    • Instagram Adverteren
    • LinkedIn adverteren
    • Google Ads
  • Handleiding
    • Google Analytics
    • Google Tag Manager
  • Blog
    • Contentmarketing
    • Online adverteren
    • Online marketing
    • Social media
    • SEO
  • Contact
    • Over Slimmer Online
    • F.A.Q.
  • Mijn account
  •  

Instagram: zó wordt bepaald wat jij te zien krijgt

Online marketing, Social media · 13 juni 2018

Instagram rolt deze week het nieuwe algoritme uit! Het algoritme bepaalt hoe je tijdlijn, ofwel feed, wordt opgebouwd. Als bedrijf wil je natuurlijk dat al jouw volgers altijd je posts te zien krijgen. Maar dat is door het algoritme niet altijd zo. Er is namelijk geen chronologische feed, zoals in the early days.

Lees in deze blog hoe er wordt bepaald wat jij te zien krijgt in de tijdlijn.

Hoe wordt de Instagram feed opgebouwd?

Het nieuwe algoritme moet ervoor zorgen dat de feed nog beter wordt afgestemd op jouw persoonlijke interesses en de Instagram accounts die je volgt. Instagram maakt hiervoor gebruik van machine learning.

Op basis van je gedrag op Instagram wordt een unieke feed opgebouwd. Hierbij wordt gekeken naar de volgende drie factoren:

  1. Interesses: hoe groot is de kans dat jij een nieuwe post leuk vindt, op basis van jouw Instagram-gebruik
  2. Nieuwheid: nieuwe posts krijgen voorrang in je feed
  3. Relatie: posts van mensen van wie je vaker posts liket worden eerder vertoond in je tijdlijn

Instagram kijkt dus goed naar je gedrag op het social media kanaal. Word je getagd in een foto? Dan wordt dit gezien als signaal dat je goed bevriend bent met die persoon. Hierdoor krijg je zijn of haar posts vaker te zien.

Maar er is meer, ook de volgende punten spelen mee:

  • Frequentie: hoe vaak gebruik je Instagram? Bij ieder bezoek wordt geprobeerd je weer andere relevante posts te tonen
  • Volgen: hoeveel accounts volg je? Hoe meer accounts je volgt, hoe minder posts je van één specifieke persoon te zien krijgt
  • Gebruik: hoelang gebruik je Instagram? Je kunt snel spieken of minutenlang door je feed scrollen

Wat zijn de Instagram fabeltjes?

Natuurlijk gaan er ook veel fabeltjes de ronde over het Instagram algoritme. Doen video’s het beter dan foto’s? Volgens Instagram wordt er geen voorrang gegeven aan video’s. Maar wanneer je als gebruiker vaker een video liket, zal je die ook meer te zien krijgen.

Meer inzetten op Instagram Stories?

Het is simpel: hoe meer mensen en organisaties gebruik gaan maken van Instagram, hoe minder groot het bereik van je posts wordt. Want meer gebruikers betekent meer posts, maar niet automatisch dat de gebruikers Instagram vaker of langer gaan gebruiken.

Je kunt natuurlijk gebruik maken van Instagram advertenties om onder de aandacht van je volgers te blijven (én om nieuwe volgers te krijgen). Maar ook Instagram Stories kan je helpen om de zichtbaarheid onder je volgers te vergroten. En je hoeft niet eens gebruik te maken van je tijdlijn!

Kortom: het is en blijft belangrijk om posts te plaatsen die mensen leuk vinden. Zolang je volgers je foto’s en video’s liken en reacties onder achterlaten is de kans groot dat je posts nog regelmatig in hun tijdlijn voorbijkomen. Wil je je zichtbaarheid verder vergroten? Ga dan adverteren op Instagram.

Filed Under: Online marketing, Social media

Previous Post: « Hoe adverteren op Facebook?
Next Post: Hoeveel kosten Facebook advertenties? »

Reader Interactions

Primary Sidebar

Slimmer Online

Slimmer Online is een praktische, zelfstandige en op resultaatgerichte online marketing cursus van 20 lessen. Ga aan de slag met je eigen online marketingstrategie en leer gelijk hoe je deze kunt toepassen!

Meest recente berichten

  • E-mailmarketing5 tips voor hoger doorklikratio e-mailcampagnes
    16 augustus 2020
  • E-mail marketing5 tips voor hoger openingspercentage e-mailcampagnes
    15 juli 2020
  • Customer JourneyWat is de customer journey? En wat kun je ermee?
    15 mei 2020
  • Facebook adverteren tips5 tips om je bereik op Facebook te vergroten (zonder te betalen!)
    6 februari 2020
  • InstagramNewcom Social Media Onderzoek 2019
    2 februari 2019

Slimmer Online uitproberen?

VOLG DE PROEFLES!

Footer

Slimmer Online

Slimmer Online is een praktische, zelfstandige en op resultaatgerichte online marketing cursus. Volg onze 20 lessen bomvol inspiratie en praktische opdrachten en ga aan de slag met online marketing!

Online Marketing Cursus

Voor wie?

Online marketing cursus

Gratis proefles

Adverteren op Facebook

Adverteren op Instagram

Prijs

Aan de slag!

Laatste artikelen

  • 5 tips voor hoger doorklikratio e-mailcampagnes
  • 5 tips voor hoger openingspercentage e-mailcampagnes
  • Wat is de customer journey? En wat kun je ermee?

Contact

Slimmer Online
Reduitlaan 33
4814DC Breda

Contact opnemen

Privacy & cookies
Disclaimer

© 2018. Slimmer Online is een label van Think Online BV. De inhoud van deze site en de content is auteursrechtelijk beschermd.
De website van Slimmer Online maakt gebruik van cookies. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en mogelijk ook buiten onze website volgen. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Meer informatie.