Social media campagne opzetten: welk platform kies je?
Wil je een social media campagne opzetten, maar weet je nog niet waar je moet beginnen? Wij helpen je op weg! Vandaag de dag zijn er talloze platformen en mogelijkheden wanneer je aan de slag wilt gaan met advertentiecampagnes op social media. Waar je voor kiest is sterk afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken en de doelstelling die je bepaald hebt.
Ook de boodschap die je over wil brengen kan bepalend zijn voor de keuze van het meest geschikte platform. Per social media platform kan de manier waarop de doelgroep aangesproken wordt verschillen en elk medium biedt ook zo zijn eigen mogelijkheden wanneer je kijkt naar de vorm van de content. In deze blog bespreken we de meest gangbare opties wanneer je een social media campagne gaat opzetten:
Adverteren op Facebook
Adverteren op Facebook is waarschijnlijk het eerste waar je aan denkt wanneer je een social media campagne op wilt zetten. Dat is niet onlogisch: Facebook heeft nog steeds een groot aantal gebruikers, waardoor je een groot bereik kunt realiseren met je advertenties. Tegelijkertijd biedt Facebook meer dan genoeg mogelijkheden om heel gericht je doelgroep te bereiken.
Zo kun je instellen dat je advertenties vertoond worden op basis van zaken als locatie, leeftijd, geslacht, maar ook op basis van allerlei interesses. Zo heb je meer grip op wie jouw advertenties te zien krijgen, zodat je geen geld verspilt. En daarbij is de kans groter dat je boodschap ook daadwerkelijk aankomt bij degenen die mogelijk geïnteresseerd zijn. Het is zelfs mogelijk om advertenties te vertonen aan personen die jouw website al eens bezocht hebben, zodat je hen opnieuw kunt benaderen met een interessante campagne.
Ook prettig zijn de verschillende advertentiemogelijkheden: je hebt de keuze uit diverse advertentievarianten en plaatsingen, waardoor jouw content op de plek wordt vertoond die het beste past bij je doelstelling en publiek. Meer weten over de verschillende advertentievarianten? We schreven er al over in onze blog ‘Hoe adverteren op Facebook?’.
Hoe je social media campagnes presteren is bovendien eenvoudig meetbaar dankzij de inzichten die Facebook biedt. Zo kun je direct analyseren of je harde werk het gewenste effect heeft opgeleverd. Daarbij is het prettig om te beseffen dat je met Facebook ook een stuk voordeliger kunt experimenteren. Adverteren op Facebook is namelijk een stuk goedkoper dan adverteren met traditionele media.
Adverteren op Instagram
Is je doelgroep tegenwoordig niet meer te vinden op Facebook? Dan is er een goede kans dat ze overgestapt zijn naar Instagram. Adverteren op Instagram is relevanter dan ooit, dankzij de sterk stijgende gebruikersaantallen. Vooral onder een jongere doelgroep is Instagram dé nieuwe place to be. Het toenemende aantal gebruikers zorgt ervoor dat dit platform zeker de moeite waard gaat blijven voor adverteerders.
Het prettige van Instagram is dat het dezelfde mogelijkheden biedt om jouw specifieke doelgroep te benaderen als Facebook. Doordat Instagram onder moederbedrijf Facebook valt zijn alle functionaliteiten van Facebook beschikbaar om gerichte advertenties op te stellen. Daarmee kun je je richten op een afgekaderde groep gebruikers, zodat je relevante vertoningen kunt realiseren.
Wat Instagram daarnaast interessant maakt is het unieke karakter van het platform. Instagram gebruikers zijn sterk visueel ingesteld, wat kansen biedt voor de promotie van jouw diensten of producten. Zeker wanneer deze zich ervoor lenen om in beeld gebracht te worden. Daarnaast is Instagram uitermate geschikt voor sterke branding campagnes, waarin je jouw bedrijf op leuke of inspirerende wijze in beeld brengt.
Doe je dit goed, dan ervaar je nog een voordeel van Instagram: de hoge mate van interactie met gebruikers. Instagram gebruikers zijn sneller geneigd om over te gaan tot interactie dan gebruikers op andere social media platformen. Weet je met jouw social media campagne de typische stijl en tone of voice van ‘reguliere’ Instagram berichten te benaderen? Dan kun je waardevolle interacties met je doelgroep realiseren en mooie resultaten behalen!
Adverteren op LinkedIn
Niet alle diensten of producten lenen zich voor een social media campagne op Facebook of Instagram. Richt je je op een zakelijke markt en is het belangrijk dat je professionals bereikt met jouw boodschap? En heeft jouw bedrijf een duidelijke business to business (B2B) oriëntatie? Dan biedt LinkedIn een relevanter platform om op te adverteren.
Op LinkedIn kun je je social media campagne specifiek richten op de functies die je doelgroep bekleedt, het soort bedrijf waar ze werkzaam zijn of de grootte van het bedrijf waarbij ze aangesloten zijn. Zo kun je heel specifiek op een bepaalde sector van de zakelijke markt richten en een zeer relevante doelgroep benaderen.
Ten opzicht van Facebook en Instagram is adverteren op LinkedIn relatief gezien wel een stuk duurder. Daar staat echter wel weer tegenover dat je hiermee een doelgroep bereikt die voor jouw bedrijf een stuk relevanter is, waardoor je hiermee meer waardevolle interacties bereikt dan bij de eerder genoemde platformen.
Social media campagnes opzetten met optimale resultaten
Om effectief aan de slag te gaan met het opzetten van social media campagnes zul je een sterke strategie moeten uitwerken. Je creëert een sterke basis door actief bezig te zijn met het opstellen van je doelstellingen, het bepalen van de doelgroep en het uitwerken van de klantreis. Zodra die belangrijke basis staat als een huis kun je pas echt zorgen voor maximale resultaten.
Wil je hier meer over leren en daarnaast ook enorm waardevolle kennis verkrijgen van alle online marketing aspecten die meerwaarde op kunnen leveren voor jouw bedrijf? Volg dan de cursus online marketing die wij voor je opgesteld hebben: hierin doorloop je in 20 lessen de 5 belangrijkste thema’s van online marketing, waaronder een volledig thema rondom adverteren.