Instagram: zó wordt bepaald wat jij te zien krijgt
Instagram rolt deze week het nieuwe algoritme uit! Het algoritme bepaalt hoe je tijdlijn, ofwel feed, wordt opgebouwd. Als bedrijf wil je natuurlijk dat al jouw volgers altijd je posts te zien krijgen. Maar dat is door het algoritme niet altijd zo. Er is namelijk geen chronologische feed, zoals in the early days.
Lees in deze blog hoe er wordt bepaald wat jij te zien krijgt in de tijdlijn.
Hoe wordt de Instagram feed opgebouwd?
Het nieuwe algoritme moet ervoor zorgen dat de feed nog beter wordt afgestemd op jouw persoonlijke interesses en de Instagram accounts die je volgt. Instagram maakt hiervoor gebruik van machine learning.
Op basis van je gedrag op Instagram wordt een unieke feed opgebouwd. Hierbij wordt gekeken naar de volgende drie factoren:
- Interesses: hoe groot is de kans dat jij een nieuwe post leuk vindt, op basis van jouw Instagram-gebruik
- Nieuwheid: nieuwe posts krijgen voorrang in je feed
- Relatie: posts van mensen van wie je vaker posts liket worden eerder vertoond in je tijdlijn
Instagram kijkt dus goed naar je gedrag op het social media kanaal. Word je getagd in een foto? Dan wordt dit gezien als signaal dat je goed bevriend bent met die persoon. Hierdoor krijg je zijn of haar posts vaker te zien.
Maar er is meer, ook de volgende punten spelen mee:
- Frequentie: hoe vaak gebruik je Instagram? Bij ieder bezoek wordt geprobeerd je weer andere relevante posts te tonen
- Volgen: hoeveel accounts volg je? Hoe meer accounts je volgt, hoe minder posts je van één specifieke persoon te zien krijgt
- Gebruik: hoelang gebruik je Instagram? Je kunt snel spieken of minutenlang door je feed scrollen
Wat zijn de Instagram fabeltjes?
Natuurlijk gaan er ook veel fabeltjes de ronde over het Instagram algoritme. Doen video’s het beter dan foto’s? Volgens Instagram wordt er geen voorrang gegeven aan video’s. Maar wanneer je als gebruiker vaker een video liket, zal je die ook meer te zien krijgen.
Meer inzetten op Instagram Stories?
Het is simpel: hoe meer mensen en organisaties gebruik gaan maken van Instagram, hoe minder groot het bereik van je posts wordt. Want meer gebruikers betekent meer posts, maar niet automatisch dat de gebruikers Instagram vaker of langer gaan gebruiken.
Je kunt natuurlijk gebruik maken van Instagram advertenties om onder de aandacht van je volgers te blijven (én om nieuwe volgers te krijgen). Maar ook Instagram Stories kan je helpen om de zichtbaarheid onder je volgers te vergroten. En je hoeft niet eens gebruik te maken van je tijdlijn!
Kortom: het is en blijft belangrijk om posts te plaatsen die mensen leuk vinden. Zolang je volgers je foto’s en video’s liken en reacties onder achterlaten is de kans groot dat je posts nog regelmatig in hun tijdlijn voorbijkomen. Wil je je zichtbaarheid verder vergroten? Ga dan adverteren op Instagram.