Ben je net begonnen en kun je nog wel wat Facebook adverteren tips gebruiken? We helpen je graag op weg! Met deze tips zorg je ervoor dat je gerichter adverteert en zo betere resultaten behaalt met je Facebook advertenties. Wanneer de eerste positieve resultaten binnenstromen zul je merken hoe adverteren op Facebook direct een stuk leuker wordt. Zo zorg je ervoor dat ook jouw campagnes succes boeken:
Facebook adverteren: tip 1. Stel een duidelijke doelstelling op
Deze eerste Facebook adverteren tip klinkt misschien als een open deur. Toch gaat dit in de praktijk nog vaak genoeg fout! Je producten of diensten promoten op Facebook zonder achterliggende doelstelling zal niet erg effectief zijn. Hoe weet je immers of je het gewenste resultaat behaalt als je niet duidelijk bepaald hebt welk resultaat je nastreeft?
Stel daarom vooraf een duidelijke doelstelling op. Wat wil je bereiken met je Facebook advertenties? Richt je je op het behalen van zoveel mogelijk volgers of wil je juist interactie met potentiële klanten stimuleren? Is je website de ‘place to be’ voor waardevolle acties als aankopen, aanvragen of andere contactmogelijkheden? Misschien wil je ze dan juist via de advertenties doorsturen naar je website!
Wanneer je een concrete (en realistische) doelstelling bepaald hebt kun je hiermee aan de slag op Facebook. Facebook biedt bij het adverteren namelijk volop mogelijkheden om actief te werken aan je doelstelling. Daarbij krijg je hulp van Facebook’s algoritme: deze helpt mee om de kans zo groot mogelijk te maken dat je jouw doelstelling bereikt met je advertenties.
Facebook adverteren: tip 2. Richt je op een specifieke doelgroep
De volgende Facebook adverteren tip om beter richting te geven aan je advertentiecampagnes is het afkaderen van je doelgroep. Hoe duidelijk je doelstelling ook is, zonder concrete doelgroep zullen je pogingen om te adverteren waarschijnlijk weinig opleveren.
Wees dus specifiek en realistisch wanneer je de doelgroep voor jouw diensten of producten bepaalt. Wie zitten er écht te wachten op wat je aanbiedt? Bij welk publiek is de kans het grootste dat je advertenties aanslaan en er acties / interacties zullen volgen?
Wat prettig is: wanneer je je doelgroep afgekaderd hebt kun je dat direct benutten op Facebook. Bij het opstellen van je advertenties biedt Facebook namelijk uitgebreide mogelijkheden om je doelgroep te specificeren. Denk hierbij aan zaken als locatie en regio, maar ook aan allerlei demografische kenmerken en zelfs interesses.
Hoe meer eigenschappen en kenmerken je hier in kunt vullen, des te gerichter kun je adverteren. Let wel op: je doelgroep te specifiek afbakenen kan ervoor zorgen dat je een (te) klein bereik zal realiseren. Het is dus goed om hier een balans in te vinden, zodat je een mooi bereik behaalt onder een relevante doelgroep.
Facebook adverteren: tip 3. Experimenteer met advertenties en advertentievarianten
Met deze eerste twee Facebook adverteren tips is het grote voorbereidende werk achter de rug. Hoog tijd dus om je te ontfermen over de inhoud van je boodschap! Op basis van je doelgroep en doelstelling heb je hier waarschijnlijk al een bepaalde insteek voor bedacht. Het is nu belangrijk om uitvoerig te gaan experimenteren en testen met je advertenties.
Om dit te doen ga je meerdere advertenties opstellen. Deze hoeven niet steeds volledig anders te zijn. Het aanpassen van één aspect van je advertentie kan al genoeg zijn om duidelijke verschillen te zien in de response van je doelgroep. Pas bijvoorbeeld de begeleidende tekst eens aan, of juist de afbeelding(en) die je plaatst. Misschien helpt het zelfs om het onderschrift nét wat anders te schrijven.
Bovendien biedt Facebook diverse advertentievarianten aan. Maak daar gebruik van! Werken afbeeldingen niet goed? Dan is het misschien verstandig om eens over te stappen naar een video advertentie. Is één afbeelding niet genoeg om duidelijk te maken waar je voor staat of wat je product/dienst inhoudt? Experimenteer dan eens met een carrousel ad.
Meer weten over de verschillende advertentievarianten? We schreven er al uitgebreid over in onze blog ‘Facebook advertentie maken: welke mogelijkheden zijn er?’.
Facebook adverteren: tip 4. Analyseer en leer
Ben je er al na het volgen van deze Facebook adverteren tips? Bijna, maar we zijn nog niet klaar. Het opstellen van de meerdere advertenties en advertentievarianten doe je uiteraard met een reden. Zo kun je ontdekken welke content het beste werkt om je doelstelling te bereiken.
Om de effectiviteit van je campagnes te meten is het tijd om de prestaties van je advertenties te analyseren. Facebook biedt daarvoor inzicht in allerlei prestatiestatistieken, van het aantal klikken naar je website tot de sociale acties zoals liken, reageren en delen. Voor elke doelstelling zijn relevante statistieken en details in te zien. Zo kun je vrij eenvoudig bepalen hoe effectief je advertenties zijn.
Vervolgens is het natuurlijk belangrijk om daar weer van te leren. Wat werkte wel en wat had juist niet het gewenste effect? En hoe kun je toekomstige advertenties zo inrichten dat de kans op succes een stuk groter is?
Schakel advertenties die niet aan je verwachtingen voldoen op tijd uit en probeer het opnieuw met aangepast advertentiemateriaal. Daarnaast kun je tijdens dit analyse moment ook een stap terugnemen. Ga nog eens kritisch na: richt je je wel op de juiste doelgroep of doelstelling met je advertenties?
Slim aan de slag met Facebook adverteren
Wil je na het lezen van deze Facebook adverteren tips en adviezen ook effectief aan de slag gaan met adverteren op Facebook? Om je verder te helpen hebben we een handige les ‘Facebook Adverteren’ opgesteld. In deze praktische les doorlopen we stapsgewijs alles wat je moet doen om gerichte Facebook advertenties op te stellen. Zo kun je de uitgebreide mogelijkheden van het Facebook adverteren maximaal benutten om jouw producten of diensten te promoten!
Vind je het lastig om je doelstelling concreet te maken of heb je moeite met het bepalen van je doelgroep? Dan is onze cursus online marketing ideaal voor jou! In 20 praktische lessen doorloop je de 5 belangrijkste thema’s van online marketing, waaronder een volledig thema over adverteren.