Vanaf 24 juli wordt Google AdWords vervangen door Google Ads. Deze verandering beperkt zich niet alleen tot een andere de naam en logo. In deze blog leggen we je uit wat er nog meer verandert.
Wellicht was het je opgevallen dat je al enige tijd gebruik kan maken van de nieuwe interface van Google Adwords. Vanaf 24 juli is alleen deze interface nog te gebruiken. Daarnaast veranderen ook het Helpcentrum en de URL. Adwords.google.com wordt ads.google.com.
Google Ads: de nieuwe functies
In tegenstelling tot Google AdWords gaat Google Ads meer gebruik maken van machine learning-technologieën. Een voorbeeld hiervan zijn ‘smart campaigns’, waarbij je in slechts enkele minuten verschillenden advertenties kunt inrichten. Een aanvullende uitleg over ‘smart campaigns’ vind je in de video hieronder.
Uiteindelijk is het grootste verschil tussen AdWords en Ads het nieuwe design. Maar wanneer je Google Ads actief gaat gebruiken, ontdek je dat er nog meer veranderd is.
Search campagnes: in-market doelgroepen
Een interessante nieuwe functie binnen het zoeknetwerk van Google Ads is de in-market doelgroep. Met deze functie kun je op een handige manier mensen bereiken die zich in een actieve fase bevinden in het aankoopproces. Dit geldt ook voor segmenten. De nieuwe interface zorgt ervoor dat het er nét iets moderner uitziet.
Nieuwe mogelijkheden met dashboards
Google Ads biedt diverse nieuwe mogelijkheden op het gebied van dashboards. Na het inloggen krijg je een mooi overzicht te zien van de prestaties van jouw campagne. Ook krijg je een handig overzicht te zien van de prestaties per apparaatcategorie. Wat je focus of doel ook is, de dashboards bieden bruikbare inzichten en tips voor optimalisatie.
Ook de zoekwoordplanner heeft een nieuw uiterlijk gekregen. Waarschijnlijk gaat het gebruik even wennen zijn, omdat de tool veel minimalistischer is geworden. Een voordeel hiervan is wel dat het de tool overzichtelijker maakt.
Google Ads: nu ook in Slimmer Online!
Google Ads is ook onderdeel van de online marketing cursus Slimmer Online. Daarnaast hebben we sinds kort een aanvullende cursus met 5 lessen over Google Ads.
Wil jij alles leren over Google Ads en ben je ook geïnteresseerd in social media marketing, zoekmachineoptimalisatie en online marketing strategie? Start dan direct met de gratis proefles en ontdek wat Slimmer Online je te bieden heeft.