Wil je voor het eerst een Facebook advertentie maken? Dan word je misschien wel wat overweldigd door de diverse advertentiemogelijkheden. Nadat je de eerste stappen doorlopen hebt biedt Facebook je diverse varianten, elk met hun eigen voordelen. Welke advertentievariant(en) kies je voor jouw campagnes? In dit artikel werpen we een blik op de mogelijkheden!
Vooraf: de eerste stappen
Voordat een Facebook advertentie maken echt aan de orde is zul je eerst een aantal stappen moeten doorlopen. Hoe dit werkt valt als volgt samen te vatten:
- Je opent je advertentieaccount en navigeert naar het advertentiebeheer
- Je bepaalt een advertentiedoelstelling voor je advertentiecampagne
- Aan de hand van factoren zoals leeftijd, geslacht, locatie/regio, demografische kenmerken en interesses bepaal je je doelgroep
- Je stelt het budget in (lees hiervoor ook ’Hoeveel kosten Facebook advertenties?’) en bepaalt de advertentieplanning, biedmogelijkheden en plaatsingen
- Zijn al deze zaken rond? Dan ga je een advertentievariant kiezen en kun je je advertentie op gaan stellen
Het doorlopen van deze stappen is relatief eenvoudig, doordat Facebook vaak zelf al duidelijk aangeeft wat elke mogelijkheid en optie inhoudt. Maar wil je als nieuwkomer echt effectief om kunnen gaan met alle functionaliteiten die het Facebook adverteren met zich meebrengt? Dan kun je waarschijnlijk toch wel de nodige hulp en oefening gebruiken. Daarom hebben wij een praktische en toegankelijke les voor je klaar staan, waarin bovenstaande stappen helder uitgelegd worden. Bekijk nu onze pagina ‘Adverteren op Facebook’ voor meer informatie!
Facebook advertentie maken: de advertentiemogelijkheden
Heb je je doelgroep, het budget, de advertentieplanning en de optimale plaatsingen bepaald? Dan is het tijd om Facebook advertenties te maken. Welke advertentievariant je kiest is afhankelijk van zaken als je doelstelling en de boodschap. Of je nu een belangrijk nieuwtje wil delen of juist jouw product of dienst uit wil lichten in een begeleidende video, het kan allemaal! Om je op weg te helpen bekijken we de meest gebruikte mogelijkheden:
Losstaande afbeelding
Veel advertenties die je tegenkomt op Facebook maken gebruik van een enkele afbeelding, aangevuld met een begeleidend bericht. Een link en een button verwijzen daarbij vaak door naar de website. Wil je snel de aandacht pakken van de consument en ze stimuleren om door te klikken naar de website? Dan is deze advertentievariant handig.
Advertentie met een enkele afbeelding
De carrousel
Soms is één afbeelding gewoonweg niet genoeg om een blijvende indruk te maken bij je doelgroep. Wil je meerdere producten tegelijk promoten of een krachtige impressie geven van de diensten of producten die je aanbiedt? Dan is een carrousel advertentie ideaal om een goed beeld te geven van je aanbod.
In de carrousel vertoon je meerdere afbeeldingen waar gebruikers doorheen kunnen bladeren, elk voorzien van een eigen kop (en eventueel een unieke link). Creatieve marketeers gebruiken de carrousel zelfs om gave panorama effecten te creëren, waarmee je door te scrollen beelden te zien krijgt die naadloos op elkaar aansluiten en zo één sterk geheel vormen.
Advertentie met carrousel indeling
Videoadvertenties
Niet alle boodschappen kunnen goed overgebracht worden in stilstaand beeld. Videocontent biedt de ruimte om met bewegend beeld een betere indruk van je producten of diensten te geven, of eens een gaaf inzicht te bieden in je dagelijkse werkzaamheden. Video’s zorgen in het algemeen voor meer interacties met de gebruikers. Vooral korte videofragmenten worden doorgaans goed bekeken en vormen daarmee een interessante mogelijkheid om mee aan de slag te gaan.
Videoadvertentie
Diavoorstellingen en collecties
Bovengenoemde advertentievarianten worden in de praktijk het meeste gebruikt door adverteerders. Naast deze opties kun je ook nog kiezen voor diavoorstellingen en collecties. In een diavoorstelling upload je meerdere foto’s, welke vervolgens in een slideshow vertoond worden. Handig om een sfeerimpressie te geven zonder dat je ervaring nodig hebt met videobewerking. Met de collecties kun je verschillende producten of varianten van producten laten zien aan Facebookgebruikers, zodat ze eenvoudig (een deel van) je aanbod kunnen bekijken.
Stapsgewijs leren om een Facebook advertentie te maken?
Een Facebook advertentie maken vereist natuurlijk de nodige kennis en inzichten. Om effectief te kunnen adverteren is het belangrijk om de basis goed in de vingers te hebben, zodat je lekker kunt gaan experimenteren met de diverse varianten en opties. Wil je dit traject stapsgewijs doorlopen en direct zelf de eerste ervaring opdoen? Volg dan onze praktische les Adverteren op Facebook!
En wie helemaal effectief wil zijn op het gebied van online adverteren gaat nog een stap verder. Wil je actief werken aan het bepalen van doelstellingen, het afkaderen van je doelgroep en het uitstippelen van de klantreis, om zo optimale resultaten te behalen met je advertenties? Volg dan onze cursus online marketing! Daarin doorloop je in 20 handzame lessen de 5 belangrijkste thema’s van online marketing, waaronder een thema compleet gewijd aan adverteren.