In onze laatste blog gaven we je 5 tips voor het verhogen van het openingspercentage van je e-mailcampagnes. Maar daarmee ben je er natuurlijk nog niet! De volgende stap is de ontvanger te overtuigen te klikken. Op die manier realiseer je websiteverkeer en – als je het slim aanpakt – conversies.
Het gemiddelde doorklikratio voor e-mailcampagnes lag vorig jaar op 2,43% (onderzoek Mailchimp). Het doorklikratio is één van de belangrijkste KPI’s (key performance indicators ofwel kritieke prestatie-indicatoren) om na te gaan of je e-mailmarketingstrategie werkt.
In deze blog geven we je 5 tips om het doorklikratio van je e-mailcampagnes te verbeteren.
1. Mobiele apparaten
Gemiddeld wordt 61% van de e-mails via desktop geopend, blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark van afgelopen jaar. Naar verwachting ligt dit percentage bij business-to-business e-mailcampagnes hoger.
Desondanks is het belangrijk om te controleren of je e-mails ook op mobiele apparaten goed te lezen zijn. Want wanneer dat niet het geval is, wordt de kans dat een lezer doorklikt meteen een heel stuk kleiner.
2. Campagnefrequentie
Ben je bezig met het uitwerken van je e-mailmarketingstrategie? Denk dan ook goed na over de campagnefrequentie. Voorkom dat mensen zich gaan ergeren omdat ze volgens hen té vaak mails van je bedrijf of organisatie krijgen.
Bedrijven die een maximum van tien e-mailcampagnes per jaar versturen, hebben een hogere COR, CTR en CTO, vergeleken met het gemiddelde, blijkt uit onderzoek.
3. Juiste dag en tijdstip
Of je nu bezig bent met het verbeteren van het openingspercentage van je e-mailcampagnes of van het doorklikratio: kies de juiste dag en het beste tijdstip.
Een lange tijd werd 08:00 uur ‘s ochtends op doordeweekse dagen bestempeld als beste verzendmoment voor business-to-business doelgroepen. Maar dat blijkt inmiddels achterhaald. Zaterdagen en zondagen zijn over het algemeen wel écht minder effectief bij business-to-business e-mailcampagnes.
Verplaats je in je doelgroep en ga testen, testen, testen…
4. Personaliseren van e-mail
Een gepersonaliseerde onderwerpregel kan niet alleen positief effect hebben op het openingspercentage, maar ook op het doorklikratio van je mailings.
Ook het gebruik van dynamische content heeft een positief effect op het doorklikratio.
Een voorbeeld: upselling gebaseerd op eerdere aankopen in een webshop of een mail met een leuke actie op de verjaardag van de ontvanger.
5. Teksten, afbeeldingen en buttons
Houd je teksten kort en schrijf activerend. Het format van je e-mails speelt een belangrijke rol in de hoogte van je doorklikratio. Maak gebruik van duidelijke koppen, afbeeldingen en call to action buttons om de ontvanger te overtuigen te klikken.
Maar pas op: té veel call to actions opnemen in je mailings kan een averrechts effect creëren. Kies voor één primaire call to action.
Aan de slag!
Om tot de beste resultaten te komen is het belangrijk om te testen. Bijvoorbeeld met een A/B-test waarin je de ene helft van de ontvangers één mailing stuurt en de andere helft een mailing stuurt die net anders is.
Is het gelukt om je doorklikpercentage doelstelling te halen? Dan is het tijd om de kwaliteit van het websiteverkeer uit je e-mailcampagnes te verbeteren en verder te sturen op conversies!
Meer leren over online marketing? Ga aan de slag met onze online marketing cursus!