• Skip to primary navigation
  • Skip to content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Slimmer Online Marketing Cursus

  • Slimmer Online
    • Voor wie?
    • Online marketing cursus
    • Verdiepende lessen
  • Lessen
    • Gratis proefles
    • Basiscursus online marketing
    • Facebook adverteren
    • Instagram Adverteren
    • LinkedIn adverteren
    • Google Ads
  • Handleiding
    • Google Analytics
    • Google Tag Manager
  • Blog
    • Contentmarketing
    • Online adverteren
    • Online marketing
    • Social media
    • SEO
  • Contact
    • Over Slimmer Online
    • F.A.Q.
  • Mijn account
  •  

5 tips voor hoger openingspercentage e-mailcampagnes

Online marketing · 15 juli 2020

Het openingspercentage van je e-mailcampagnes kun je zien als één van de KPI’s (key performance indicators ofwel kritieke prestatie-indicatoren) om na te gaan of je e-mailmarketingstrategie werkt. Het gemiddelde openingspercentage voor e-mailcampagnes was vorig jaar 20,81% (onderzoek Mailchimp). Hoe is het openingspercentage van jouw mailings?

In deze blog geven we je 5 tips voor het verhogen van het openingspercentage van je e-mailcampagnes.

1. Segmenteren database

Het openingspercentage van je mails heeft onder andere te maken met de relevantie van de personen die je mailt. Het is daarom slim om je database te segmenteren.

Simpel voorbeeld: maak aparte segmenten aan voor mensen die al klant bij je zijn en voor potentiële klanten.

2. Afzender e-mails

Vanuit wie verstuur je je e-mails? Namens je bedrijf of merk, of vanuit jou als persoon? Wat je ook doet, kies in elk geval niet voor een e-mailadres als afzend-naam.

Let op: in sommige e-mailprogramma’s is het e-mailadres van de afzender ook direct zichtbaar in de inbox van de ontvanger. Let er daarom altijd op dat je een geschikt e-mailadres gebruikt.

3. Sterke onderwerpregel

De onderwerpregel van je mailing moet in het kort duidelijk maken waar de e-mail over gaat. Deze tekst moet de lezer overtuigen om je mail te openen. Maak de ontvanger nieuwsgierig en bied iets aan waar hij écht op zit te wachten.

Opvallen? Test dan eens met het gebruik van emoji zoals in het voorbeeld van Wehkamp hieronder:

E-mailmarketing

4. Juiste dag en tijdstip

Wat is de beste dag of tijd om je mailing te sturen? Dat verschilt per doelgroep.

Voor een zakelijke doelgroep geldt over het algemeen dat het slim is om je mail op dinsdag of donderdag te versturen, op een tijdstip waarop de ontvanger waarschijnlijk bezig is met zijn inbox, bijvoorbeeld rond half 9 ‘s ochtends of net voor en na de lunch.

5. Personaliseren van e-mail

Op basis van de informatie die je in je database verzamelt kun je je e-mails personaliseren. Bijvoorbeeld door de naam van de ontvanger te gebruiken in de onderwerpregel of e-mail.

Hieronder zie je hoe Bol.com dat doet:

Bol.com

Wanneer je gebruik maakt van marketing automation kun je hierin nog veel verder gaan. Bijvoorbeeld door ‘winkelwagenverlaters’ een paar uur later automatisch een mailtje te sturen met een herinnering of tijdelijke korting om ze te overtuigen alsnog het product te kopen.

Blijven testen

E-mailcampagnes zijn ideaal om mee te testen en zo steeds verder te optimaliseren.

Ben je tevreden over het openingsopeningspercentage van je e-mailcampagnes? Dan is het tijd om het doorklikpercentage vanuit je mail te verhogen. Meer leren over online marketing? Ga aan de slag met onze online marketing cursus!

Filed Under: Online marketing

Previous Post: « Wat is de customer journey? En wat kun je ermee?
Next Post: 5 tips voor hoger doorklikratio e-mailcampagnes »

Reader Interactions

Primary Sidebar

Slimmer Online

Slimmer Online is een praktische, zelfstandige en op resultaatgerichte online marketing cursus van 20 lessen. Ga aan de slag met je eigen online marketingstrategie en leer gelijk hoe je deze kunt toepassen!

Meest recente berichten

  • E-mailmarketing5 tips voor hoger doorklikratio e-mailcampagnes
    16 augustus 2020
  • E-mail marketing5 tips voor hoger openingspercentage e-mailcampagnes
    15 juli 2020
  • Customer JourneyWat is de customer journey? En wat kun je ermee?
    15 mei 2020
  • Facebook adverteren tips5 tips om je bereik op Facebook te vergroten (zonder te betalen!)
    6 februari 2020
  • InstagramNewcom Social Media Onderzoek 2019
    2 februari 2019

Slimmer Online uitproberen?

VOLG DE PROEFLES!

Footer

Slimmer Online

Slimmer Online is een praktische, zelfstandige en op resultaatgerichte online marketing cursus. Volg onze 20 lessen bomvol inspiratie en praktische opdrachten en ga aan de slag met online marketing!

Online Marketing Cursus

Voor wie?

Online marketing cursus

Gratis proefles

Adverteren op Facebook

Adverteren op Instagram

Prijs

Aan de slag!

Laatste artikelen

  • 5 tips voor hoger doorklikratio e-mailcampagnes
  • 5 tips voor hoger openingspercentage e-mailcampagnes
  • Wat is de customer journey? En wat kun je ermee?

Contact

Slimmer Online
Reduitlaan 33
4814DC Breda

Contact opnemen

Privacy & cookies
Disclaimer

© 2018. Slimmer Online is een label van Think Online BV. De inhoud van deze site en de content is auteursrechtelijk beschermd.
De website van Slimmer Online maakt gebruik van cookies. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en mogelijk ook buiten onze website volgen. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Meer informatie.