• Skip to primary navigation
  • Skip to content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Slimmer Online Marketing Cursus

  • Slimmer Online
    • Voor wie?
    • Online marketing cursus
    • Verdiepende lessen
  • Lessen
    • Gratis proefles
    • Basiscursus online marketing
    • Facebook adverteren
    • Instagram Adverteren
    • LinkedIn adverteren
    • Google Ads
  • Handleiding
    • Google Analytics
    • Google Tag Manager
  • Blog
    • Contentmarketing
    • Online adverteren
    • Online marketing
    • Social media
    • SEO
  • Contact
    • Over Slimmer Online
    • F.A.Q.
  • Mijn account
  •  

5 tips voor hoger doorklikratio e-mailcampagnes

Online marketing · 16 augustus 2020

In onze laatste blog gaven we je 5 tips voor het verhogen van het openingspercentage van je e-mailcampagnes. Maar daarmee ben je er natuurlijk nog niet! De volgende stap is de ontvanger te overtuigen te klikken. Op die manier realiseer je websiteverkeer en – als je het slim aanpakt – conversies.

Het gemiddelde doorklikratio voor e-mailcampagnes lag vorig jaar op 2,43% (onderzoek Mailchimp). Het doorklikratio is één van de belangrijkste KPI’s (key performance indicators ofwel kritieke prestatie-indicatoren) om na te gaan of je e-mailmarketingstrategie werkt.

In deze blog geven we je 5 tips om het doorklikratio van je e-mailcampagnes te verbeteren.

1. Mobiele apparaten

Gemiddeld wordt 61% van de e-mails via desktop geopend, blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark van afgelopen jaar. Naar verwachting ligt dit percentage bij business-to-business e-mailcampagnes hoger.

Desondanks is het belangrijk om te controleren of je e-mails ook op mobiele apparaten goed te lezen zijn. Want wanneer dat niet het geval is, wordt de kans dat een lezer doorklikt meteen een heel stuk kleiner.

2. Campagnefrequentie

Ben je bezig met het uitwerken van je e-mailmarketingstrategie? Denk dan ook goed na over de campagnefrequentie. Voorkom dat mensen zich gaan ergeren omdat ze volgens hen té vaak mails van je bedrijf of organisatie krijgen.

Bedrijven die een maximum van tien e-mailcampagnes per jaar versturen, hebben een hogere COR, CTR en CTO, vergeleken met het gemiddelde, blijkt uit onderzoek.

3. Juiste dag en tijdstip

Of je nu bezig bent met het verbeteren van het openingspercentage van je e-mailcampagnes of van het doorklikratio: kies de juiste dag en het beste tijdstip.

Een lange tijd werd 08:00 uur ‘s ochtends op doordeweekse dagen bestempeld als beste verzendmoment voor business-to-business doelgroepen. Maar dat blijkt inmiddels achterhaald. Zaterdagen en zondagen zijn over het algemeen wel écht minder effectief bij business-to-business e-mailcampagnes.

Verplaats je in je doelgroep en ga testen, testen, testen…

4. Personaliseren van e-mail

Een gepersonaliseerde onderwerpregel kan niet alleen positief effect hebben op het openingspercentage, maar ook op het doorklikratio van je mailings.

Ook het gebruik van dynamische content heeft een positief effect op het doorklikratio.

Een voorbeeld: upselling gebaseerd op eerdere aankopen in een webshop of een mail met een leuke actie op de verjaardag van de ontvanger.

5. Teksten, afbeeldingen en buttons

Houd je teksten kort en schrijf activerend. Het format van je e-mails speelt een belangrijke rol in de hoogte van je doorklikratio. Maak gebruik van duidelijke koppen, afbeeldingen en call to action buttons om de ontvanger te overtuigen te klikken.

Maar pas op: té veel call to actions opnemen in je mailings kan een averrechts effect creëren. Kies voor één primaire call to action.

Aan de slag!

Om tot de beste resultaten te komen is het belangrijk om te testen. Bijvoorbeeld met een A/B-test waarin je de ene helft van de ontvangers één mailing stuurt en de andere helft een mailing stuurt die net anders is.

Is het gelukt om je doorklikpercentage doelstelling te halen? Dan is het tijd om de kwaliteit van het websiteverkeer uit je e-mailcampagnes te verbeteren en verder te sturen op conversies!

Meer leren over online marketing? Ga aan de slag met onze online marketing cursus!

Filed Under: Online marketing

Previous Post: « 5 tips voor hoger openingspercentage e-mailcampagnes

Reader Interactions

Primary Sidebar

Slimmer Online

Slimmer Online is een praktische, zelfstandige en op resultaatgerichte online marketing cursus van 20 lessen. Ga aan de slag met je eigen online marketingstrategie en leer gelijk hoe je deze kunt toepassen!

Meest recente berichten

  • E-mailmarketing5 tips voor hoger doorklikratio e-mailcampagnes
    16 augustus 2020
  • E-mail marketing5 tips voor hoger openingspercentage e-mailcampagnes
    15 juli 2020
  • Customer JourneyWat is de customer journey? En wat kun je ermee?
    15 mei 2020
  • Facebook adverteren tips5 tips om je bereik op Facebook te vergroten (zonder te betalen!)
    6 februari 2020
  • InstagramNewcom Social Media Onderzoek 2019
    2 februari 2019

Slimmer Online uitproberen?

VOLG DE PROEFLES!

Footer

Slimmer Online

Slimmer Online is een praktische, zelfstandige en op resultaatgerichte online marketing cursus. Volg onze 20 lessen bomvol inspiratie en praktische opdrachten en ga aan de slag met online marketing!

Online Marketing Cursus

Voor wie?

Online marketing cursus

Gratis proefles

Adverteren op Facebook

Adverteren op Instagram

Prijs

Aan de slag!

Laatste artikelen

  • 5 tips voor hoger doorklikratio e-mailcampagnes
  • 5 tips voor hoger openingspercentage e-mailcampagnes
  • Wat is de customer journey? En wat kun je ermee?

Contact

Slimmer Online
Reduitlaan 33
4814DC Breda

Contact opnemen

Privacy & cookies
Disclaimer

© 2018. Slimmer Online is een label van Think Online BV. De inhoud van deze site en de content is auteursrechtelijk beschermd.
De website van Slimmer Online maakt gebruik van cookies. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en mogelijk ook buiten onze website volgen. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Meer informatie.