Het lijkt er steeds meer op dat wanneer je je potentiële klanten en volgers op Facebook wilt bereiken, je betaalde campagnes in moet zetten. Toch zijn er slimme alternatieven om je zichtbaarheid op Facebook te vergroten, zonder mediabudget in te zetten. In deze blog geven we je onze 5 tips.
1. Doe meer met (live) video
Een onderzoek van Facebook wees onlangs uit dat video content zorgt voor meer engagement en interactie in vergelijking met andere soorten content. En hoe meer interactie, hoe groter je bereik.
Een bijkomend voordeel van video is dat je er gemakkelijk een duidelijke boodschap of een bepaald gevoel mee kunt overbrengen. Ook maakt dit je bedrijf of organisatie persoonlijker. Dat is vooral op social media erg belangrijk.
Wat nóg beter werkt voor je organische bereik op Facebook is live video. Doe een Q&A, een ‘behind the scenes’-video of een productdemonstratie.
Let op: vergeet niet van te voren je video aan te kondigen! Neem een voorbeeld aan Shania Twain. 😉
2. Je collega’s als merkambassadeurs
Je collega’s zijn natuurlijk de eersten die je moet inzetten om het bereik van jullie Facebook pagina te vergroten. Wanneer jullie als team merkambassadeurs worden van jullie bedrijf zal het onbetaalde bereik flink groeien. Kortom: like, deel en comment onder de gepubliceerde posts!
Maar geef je collega’s ook de kans om zelf een hoofdrol te spelen op social media. Laat ze hun expertise maar eens bewijzen, bijvoorbeeld in een video.
3. Minder linkjes in posts
SEO guru Rand Fishkin behandelde tijdens een van zijn Whiteboard Friday’s het algoritme van Facebook. Hij deed onderzoek waaruit blijkt dat wanneer je een uitgaande link (bijvoorbeeld een linkje naar je website) opneemt in je Facebook post het bereik van die post lager wordt.
Waarom dan?! Simpel: Facebook wil dat gebruikers op hun website of in de app blijven zodat ze meer aan hen kunnen verdienen.
Moet je dan nooit meer een uitgaande link in je Facebook post opnemen? Nee, niet per se. Maar wissel af. En test zelf eens wat voor jouw pagina het beste werkt.
4. Stimuleer een ‘natuurlijke’ discussie
Probeer eens een gesprek of discussie op gang te brengen op Facebook. Dit doe je bijvoorbeeld door een vraag te stellen in je post. Maar wees origineel! Want als je hetzelfde vraagt als alle andere bedrijven, dan gaat er niemand antwoorden.
Door een natuurlijke discussie te creëren maak je slim gebruik van het algoritme van Facebook.
Let op: ga niet voor ‘engagement bait‘ maar kies voor een slimme aanpak.
5. Timing, timing, timing…
Ja, het draait allemaal om timing… Om 4 uur ‘s nachts zijn jouw volgers waarschijnlijk minder actief op Facebook dan om 8 uur ‘s avonds.
Houd je Facebook statistieken goed in de gaten! Zo kun je nagaan wat het beste moment (van de dag en/of van de week) is om je post te delen. Test regelmatig. Alleen zo kom je erachter welke posts en welke dagen en tijdstippen het best werken voor jouw bedrijf of organisatie.
Tóch aanvullen met betaalde campagnes?
Wil je je bereik gewoon nog véél groter maken? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van online campagnes op Facebook. Meer weten? Volg onze les Facebook adverteren.