• Skip to primary navigation
  • Skip to content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Slimmer Online Marketing Cursus

  • Slimmer Online
    • Voor wie?
    • Online marketing cursus
    • Verdiepende lessen
  • Lessen
    • Gratis proefles
    • Basiscursus online marketing
    • Facebook adverteren
    • Instagram Adverteren
    • LinkedIn adverteren
    • Google Ads
  • Handleiding
    • Google Analytics
    • Google Tag Manager
  • Blog
    • Contentmarketing
    • Online adverteren
    • Online marketing
    • Social media
    • SEO
  • Contact
    • Over Slimmer Online
    • F.A.Q.
  • Mijn account
  •  

5 tips om je bereik op Facebook te vergroten (zonder te betalen!)

Social media · 6 februari 2020

Het lijkt er steeds meer op dat wanneer je je potentiële klanten en volgers op Facebook wilt bereiken, je betaalde campagnes in moet zetten. Toch zijn er slimme alternatieven om je zichtbaarheid op Facebook te vergroten, zonder mediabudget in te zetten. In deze blog geven we je onze 5 tips.

1. Doe meer met (live) video

Een onderzoek van Facebook wees onlangs uit dat video content zorgt voor meer engagement en interactie in vergelijking met andere soorten content. En hoe meer interactie, hoe groter je bereik.

Een bijkomend voordeel van video is dat je er gemakkelijk een duidelijke boodschap of een bepaald gevoel mee kunt overbrengen. Ook maakt dit je bedrijf of organisatie persoonlijker. Dat is vooral op social media erg belangrijk.

Wat nóg beter werkt voor je organische bereik op Facebook is live video. Doe een Q&A, een ‘behind the scenes’-video of een productdemonstratie.

Let op: vergeet niet van te voren je video aan te kondigen! Neem een voorbeeld aan Shania Twain. 😉

Facebook Shania Twain
Shania Twain op Facebook

2. Je collega’s als merkambassadeurs

Je collega’s zijn natuurlijk de eersten die je moet inzetten om het bereik van jullie Facebook pagina te vergroten. Wanneer jullie als team merkambassadeurs worden van jullie bedrijf zal het onbetaalde bereik flink groeien. Kortom: like, deel en comment onder de gepubliceerde posts!

Maar geef je collega’s ook de kans om zelf een hoofdrol te spelen op social media. Laat ze hun expertise maar eens bewijzen, bijvoorbeeld in een video.

3. Minder linkjes in posts

SEO guru Rand Fishkin behandelde tijdens een van zijn Whiteboard Friday’s het algoritme van Facebook. Hij deed onderzoek waaruit blijkt dat wanneer je een uitgaande link (bijvoorbeeld een linkje naar je website) opneemt in je Facebook post het bereik van die post lager wordt.

Waarom dan?! Simpel: Facebook wil dat gebruikers op hun website of in de app blijven zodat ze meer aan hen kunnen verdienen.

Moet je dan nooit meer een uitgaande link in je Facebook post opnemen? Nee, niet per se. Maar wissel af. En test zelf eens wat voor jouw pagina het beste werkt.

4. Stimuleer een ‘natuurlijke’ discussie

Probeer eens een gesprek of discussie op gang te brengen op Facebook. Dit doe je bijvoorbeeld door een vraag te stellen in je post. Maar wees origineel! Want als je hetzelfde vraagt als alle andere bedrijven, dan gaat er niemand antwoorden.

Door een natuurlijke discussie te creëren maak je slim gebruik van het algoritme van Facebook.

Let op: ga niet voor ‘engagement bait‘ maar kies voor een slimme aanpak.

5. Timing, timing, timing…

Ja, het draait allemaal om timing… Om 4 uur ‘s nachts zijn jouw volgers waarschijnlijk minder actief op Facebook dan om 8 uur ‘s avonds.

Houd je Facebook statistieken goed in de gaten! Zo kun je nagaan wat het beste moment (van de dag en/of van de week) is om je post te delen. Test regelmatig. Alleen zo kom je erachter welke posts en welke dagen en tijdstippen het best werken voor jouw bedrijf of organisatie.

Facebook statistieken
Facebook statistieken

Tóch aanvullen met betaalde campagnes?

Wil je je bereik gewoon nog véél groter maken? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van online campagnes op Facebook. Meer weten? Volg onze les Facebook adverteren.

Filed Under: Social media

Previous Post: « Newcom Social Media Onderzoek 2019
Next Post: Wat is de customer journey? En wat kun je ermee? »

Reader Interactions

Primary Sidebar

Slimmer Online

Slimmer Online is een praktische, zelfstandige en op resultaatgerichte online marketing cursus van 20 lessen. Ga aan de slag met je eigen online marketingstrategie en leer gelijk hoe je deze kunt toepassen!

Meest recente berichten

  • E-mailmarketing5 tips voor hoger doorklikratio e-mailcampagnes
    16 augustus 2020
  • E-mail marketing5 tips voor hoger openingspercentage e-mailcampagnes
    15 juli 2020
  • Customer JourneyWat is de customer journey? En wat kun je ermee?
    15 mei 2020
  • Facebook adverteren tips5 tips om je bereik op Facebook te vergroten (zonder te betalen!)
    6 februari 2020
  • InstagramNewcom Social Media Onderzoek 2019
    2 februari 2019

Slimmer Online uitproberen?

VOLG DE PROEFLES!

Footer

Slimmer Online

Slimmer Online is een praktische, zelfstandige en op resultaatgerichte online marketing cursus. Volg onze 20 lessen bomvol inspiratie en praktische opdrachten en ga aan de slag met online marketing!

Online Marketing Cursus

Voor wie?

Online marketing cursus

Gratis proefles

Adverteren op Facebook

Adverteren op Instagram

Prijs

Aan de slag!

Laatste artikelen

  • 5 tips voor hoger doorklikratio e-mailcampagnes
  • 5 tips voor hoger openingspercentage e-mailcampagnes
  • Wat is de customer journey? En wat kun je ermee?

Contact

Slimmer Online
Reduitlaan 33
4814DC Breda

Contact opnemen

Privacy & cookies
Disclaimer

© 2018. Slimmer Online is een label van Think Online BV. De inhoud van deze site en de content is auteursrechtelijk beschermd.
De website van Slimmer Online maakt gebruik van cookies. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en mogelijk ook buiten onze website volgen. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Meer informatie.