• Skip to primary navigation
  • Skip to content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Slimmer Online Marketing Cursus

  • Slimmer Online
    • Voor wie?
    • Online marketing cursus
    • Verdiepende lessen
  • Lessen
    • Gratis proefles
    • Basiscursus online marketing
    • Facebook adverteren
    • Instagram Adverteren
    • LinkedIn adverteren
    • Google Ads
  • Handleiding
    • Google Analytics
    • Google Tag Manager
  • Blog
    • Contentmarketing
    • Online adverteren
    • Online marketing
    • Social media
    • SEO
  • Contact
    • Over Slimmer Online
    • F.A.Q.
  • Mijn account
  •  

Wat is de customer journey? En wat kun je ermee?

Online marketing · 15 mei 2020

Onder de customer journey verstaan we de “reis” die een klant aflegt wanneer hij of zij een product of dienst gaat kopen. We noemen dit ook wel de klantreis.

De customer journey begint bij de oriëntatie en loopt ook nog tot (ver) na de aankoop door. Hoe deze klantreis er precies uitziet is afhankelijk van je product of dienst en doelgroep.

Het is belangrijk om de reis in kaart te brengen. Zo weet je welke fases jouw potentiële klant doorlopen én hoe je daar slim op kunt inspelen!

De 5 fases van de customer journey

Over het algemeen doorloopt men de volgende 5 stappen tijdens de klantreis:

Customer journey

Oriëntatie

In de eerste fase gaat je potentiële klant zich oriënteren. Hij of zij heeft een probleem en gaat daarvoor op zoek naar een oplossing. Al snel wordt duidelijk dat een bepaald product of dienst de oplossing biedt voor het probleem.

In de oriëntatiefase draait het om zichtbaarheid en naamsbekendheid. Je wil natuurlijk dat iemand direct aan jouw bedrijf denkt wanneer hij of zij het product wil komen wat jij aanbiedt. We noemen dit ook wel top of mind awareness.

Afweging

In de fase daarna wordt een afweging gemaakt tussen verschillende aanbieders. Bewijs dat jij de beste bent! Bijvoorbeeld door beoordelingen van tevreden klanten te verzamelen en weer te geven op je website, Google Mijn Bedrijf vermelding en Facebook. Of bewijs dat je de juiste kennis in huis hebt door waardevolle informatie op je website aan te bieden, bijvoorbeeld in een blog of FAQ.

Aankoop

De aankoopfase is het moment in de klantreis dat de klant de aankoop doet. Zorg ervoor dat niets de aankoop in de weg kan staan. Voor webshops is een grote afhaker bijvoorbeeld een trage website of pagina’s die niet werken.

Gebruik

Het product of dienst is gekocht. Tijd om het te gaan gebruiken! Ook deze fase maakt nog deel uit van de customer journey. Kan je klant wel wat hulp gebruiken? Plaats dan uitlegvideo’s of handleidingen op je website. En zorg voor goede service bij eventuele problemen.

Evaluatie

In de laatste fase van de customer journey wordt de aankoop geëvalueerd. Dit is de fase waarin je van een klant een loyale klant kan maken. Loyale klanten zijn belangrijk omdat zij naast herhaalaankopen ook positieve mond-tot-mond reclame kunnen verspreiden.

Het is in de evaluatie fase dus nog steeds belangrijk om aandacht aan je klanten te besteden, zodat hun ervaring met jouw merk zo positief mogelijk is. Bijvoorbeeld door ze te belonen met korting wanneer ze een review achterlaten.

Voor ieder product een andere klantreis

De klantreis is niet voor ieder product of iedere dienst hetzelfde. Hoe lang iedere fase duurt en welke kanalen je het beste in kunt zetten, kunnen bijvoorbeeld erg verschillen.

Bij low involvement producten gaat de customer journey erg snel. Dit zijn producten waar je doorgaans niet veel over nadenkt, zoals wc-papier of shampoo.

Voor high involvement producten zoals een auto of een vakantie zijn andere fases van de klantreis belangrijker. Bij dit soort producten brengen consumenten gewoonlijk meer tijd door in de oriëntatie- en afweging fases.

Maar wat kun je ermee?

Maar wat kun je nou eigenlijk met de customer journey?

Iedere fase in de klantreis heeft een ander doel. Speel daar slim op in. In de oriëntatiefase bied je bijvoorbeeld met name informatieve en inspirerende content aan. In de afwegingsfase zijn referenties belangrijk. En bij de gebruik fase kun je je klanten helpen met handige uitlegvideo’s.

Hulp nodig bij het in kaart brengen van de kantreis van jouw doelgroep? Ga aan de slag met onze online marketing cursus!

Filed Under: Online marketing

Previous Post: « 5 tips om je bereik op Facebook te vergroten (zonder te betalen!)
Next Post: 5 tips voor hoger openingspercentage e-mailcampagnes »

Reader Interactions

Primary Sidebar

Slimmer Online

Slimmer Online is een praktische, zelfstandige en op resultaatgerichte online marketing cursus van 20 lessen. Ga aan de slag met je eigen online marketingstrategie en leer gelijk hoe je deze kunt toepassen!

Meest recente berichten

  • E-mailmarketing5 tips voor hoger doorklikratio e-mailcampagnes
    16 augustus 2020
  • E-mail marketing5 tips voor hoger openingspercentage e-mailcampagnes
    15 juli 2020
  • Customer JourneyWat is de customer journey? En wat kun je ermee?
    15 mei 2020
  • Facebook adverteren tips5 tips om je bereik op Facebook te vergroten (zonder te betalen!)
    6 februari 2020
  • InstagramNewcom Social Media Onderzoek 2019
    2 februari 2019

Slimmer Online uitproberen?

VOLG DE PROEFLES!

Footer

Slimmer Online

Slimmer Online is een praktische, zelfstandige en op resultaatgerichte online marketing cursus. Volg onze 20 lessen bomvol inspiratie en praktische opdrachten en ga aan de slag met online marketing!

Online Marketing Cursus

Voor wie?

Online marketing cursus

Gratis proefles

Adverteren op Facebook

Adverteren op Instagram

Prijs

Aan de slag!

Laatste artikelen

  • 5 tips voor hoger doorklikratio e-mailcampagnes
  • 5 tips voor hoger openingspercentage e-mailcampagnes
  • Wat is de customer journey? En wat kun je ermee?

Contact

Slimmer Online
Reduitlaan 33
4814DC Breda

Contact opnemen

Privacy & cookies
Disclaimer

© 2018. Slimmer Online is een label van Think Online BV. De inhoud van deze site en de content is auteursrechtelijk beschermd.
De website van Slimmer Online maakt gebruik van cookies. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en mogelijk ook buiten onze website volgen. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Meer informatie.