Storytelling is dé trend in content marketing. Waarom? Hiermee vertel je het verhaal van jouw product, dienst of bedrijf op een manier waar de klant zich in kan vinden. Met storytelling inspireer je de klant. Uit goede corporate storytelling content moet duidelijk worden waarom je je bedrijf bent gestart en welke wensen en behoeftes van de klant je hiermee wil vervullen.
Corporate of brand storytelling is niet voor ieder bedrijf even relevant. Vooral voor bedrijven die anderen moeten inspireren om te kiezen voor hun product of dienst kan storytelling een groot verschil maken. Zo is het belangrijker voor een vliegmaatschappij zoals KLM om zich te onderscheiden met storytelling, dan een accountantskantoor. Wil jij het perfecte verhaal vertellen over jouw bedrijf en merk? Volg dan onze 5 tips.
1.Een duidelijk verhaal
Het is van belang dat je de klant raakt en dat hij of zij zich kan inleven in het verhaal dat je vertelt. Inleving wordt beïnvloed door meerdere aspecten. Begin je met storytelling? Vraag je dan het volgende af:
- Wie is de storyteller?
- Waarom wordt het verhaal verteld?
- Wat voor een ambities en doelen heeft de storyteller?
- Met welke tegenslagen en uitdagingen heeft de storyteller te maken in het verhaal?
Vraag je bij ieder antwoord op deze vragen af waarom en hoe de klant daarmee zou kunnen relateren.
2. Wees consistent met je verhaal
Storytelling draagt bij aan je merknaam. Zorg dus dat dit verhaal op ieder kanaal op elkaar aansluit. Wanneer je op het ene kanaal iets vertelt wat niet klopt met je verhaal op een ander kanaal, zullen lezers al snel denken dat het allemaal niet waar is. Hiermee verlies je niet alleen hun aandacht, maar ook je geloofwaardigheid en hun sympathie.
Gebruik ook dezelfde kleuren, foto’s en logo’s op ieder kanaal. Zo zullen mensen jouw merk sneller herkennen en creëer je naamsbekendheid.
3. Uniek, maar eerlijk
Je wilt natuurlijk de aandacht van de lezer trekken. Dat betekent niet dat je moet gaan liegen en allemaal extra’s bij je verhaal verzint. Hoe jouw bedrijf tot stand is gekomen is op zich al een uniek verhaal. Waar je bedrijf voor staat en waarom ook! Dit is voor ieder bedrijf op een andere manier gegaan. De lezers zullen zich ook het best kunnen relateren, wanneer jij het verhaal gewoon ‘echt’ houdt.
4. Betrek de lezers
Gebruik storytelling om een emotionele reactie bij je lezers uit te lokken.Vertel in je verhaal bijvoorbeeld over een organisatie gerelateerde gebeurtenis die een grote invloed op jou persoonlijk heeft gehad en wat je daarvan geleerd hebt. Zorg dat dit iets is wat mensen inspireert en wat ze graag in hun netwerk willen delen. Vooral online kunnen lezers een grote invloed hebben op jouw merk. Zij hebben allemaal hun eigen netwerk en kunnen hierin jouw merk delen en de lucht in prijzen als ze erg positief zijn, maar ook naar beneden halen als ze het niets vinden.
Denk bijvoorbeeld aan Felix Baumgartner die in 2012 de hoogste parachutesprong ooit maakte. Hij maakte een vrije val van 1342 km/u en ging als eerste mens door de geluidsbarriere. Dit was allemaal mogelijk gemaakt door Red Bull Stratos en past ook perfect bij het motto: Red Bull geeft je vleugels. Baumgartner werd voor, tijdens en na de sprong gefilmd. Deze emotionele uitdaging is door Red Bull vastgelegd op video. Duizenden mensen hebben de video en berichten eromheen geliked, gedeeld en erop gecomment.
5. Een duidelijke uitkomst
Zorg voor een duidelijke uitkomst van het verhaal. Het is natuurlijk goed om over je obstakels te vertellen die je onderweg bent tegengekomen met het bedrijf. Maar men wilt ook horen hoe het is goedgekomen. Hoe jij die obstakels hebt aangepakt is wat hen uiteindelijk inspireert. Hierdoor zien ze dat jouw bedrijf sterk is en welke waarden belangrijk zijn binnen jouw bedrijf.
Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van Tony’s Chocolonely. Hoe zij hun eigen bedrijf als ‘chocolade crimineel’ hebben opgesteld, omdat het bedrijf zou bestaan door kindslavernij. Dit hebben zij daarna helemaal omgezet. Zie het verhaal van Tony’s Chocolonely’s weg naar slavernij vrije chocolade hier.
Storytelling houdt nooit op. Je bedrijf blijft groeien en daarmee komen er ook nieuwe uitdagingen en oplossingen. Het is dus iets waar je blijvend rekening mee moet houden bij het positioneren van je bedrijf en merk. En waar je dus ook op kunt blijven inspelen op al je online en offline kanalen.
Online marketing cursus
Aan de slag met storytelling voor jouw bedrijf? Ga aan de slag met onze online marketing cursus en leer alles over strategie, contentmarketing, zoekmachineoptimalisatie en online adverteren! Volg onze gratis proefles voor meer informatie.