Het openingspercentage van je e-mailcampagnes kun je zien als één van de KPI’s (key performance indicators ofwel kritieke prestatie-indicatoren) om na te gaan of je e-mailmarketingstrategie werkt. Het gemiddelde openingspercentage voor e-mailcampagnes was vorig jaar 20,81% (onderzoek Mailchimp). Hoe is het openingspercentage van jouw mailings?
In deze blog geven we je 5 tips voor het verhogen van het openingspercentage van je e-mailcampagnes.
1. Segmenteren database
Het openingspercentage van je mails heeft onder andere te maken met de relevantie van de personen die je mailt. Het is daarom slim om je database te segmenteren.
Simpel voorbeeld: maak aparte segmenten aan voor mensen die al klant bij je zijn en voor potentiële klanten.
2. Afzender e-mails
Vanuit wie verstuur je je e-mails? Namens je bedrijf of merk, of vanuit jou als persoon? Wat je ook doet, kies in elk geval niet voor een e-mailadres als afzend-naam.
Let op: in sommige e-mailprogramma’s is het e-mailadres van de afzender ook direct zichtbaar in de inbox van de ontvanger. Let er daarom altijd op dat je een geschikt e-mailadres gebruikt.
3. Sterke onderwerpregel
De onderwerpregel van je mailing moet in het kort duidelijk maken waar de e-mail over gaat. Deze tekst moet de lezer overtuigen om je mail te openen. Maak de ontvanger nieuwsgierig en bied iets aan waar hij écht op zit te wachten.
Opvallen? Test dan eens met het gebruik van emoji zoals in het voorbeeld van Wehkamp hieronder:
4. Juiste dag en tijdstip
Wat is de beste dag of tijd om je mailing te sturen? Dat verschilt per doelgroep.
Voor een zakelijke doelgroep geldt over het algemeen dat het slim is om je mail op dinsdag of donderdag te versturen, op een tijdstip waarop de ontvanger waarschijnlijk bezig is met zijn inbox, bijvoorbeeld rond half 9 ‘s ochtends of net voor en na de lunch.
5. Personaliseren van e-mail
Op basis van de informatie die je in je database verzamelt kun je je e-mails personaliseren. Bijvoorbeeld door de naam van de ontvanger te gebruiken in de onderwerpregel of e-mail.
Hieronder zie je hoe Bol.com dat doet:
Wanneer je gebruik maakt van marketing automation kun je hierin nog veel verder gaan. Bijvoorbeeld door ‘winkelwagenverlaters’ een paar uur later automatisch een mailtje te sturen met een herinnering of tijdelijke korting om ze te overtuigen alsnog het product te kopen.
Blijven testen
E-mailcampagnes zijn ideaal om mee te testen en zo steeds verder te optimaliseren.
Ben je tevreden over het openingsopeningspercentage van je e-mailcampagnes? Dan is het tijd om het doorklikpercentage vanuit je mail te verhogen. Meer leren over online marketing? Ga aan de slag met onze online marketing cursus!