Contentmarketing is onmisbaar in een wereld waar we allemaal dagelijks bedolven worden onder reclame uitingen. Door op een originele, inspirerende en niet commerciële manier je doelgroep te benaderen val je op en zal je boodschap je doelgroep eerder bereiken. In onze online marketing cursus Slimmer Online leren we je de fijne kneepjes van het vak. In deze blog geven we je alvast wat inspiratie voordat je aan de slag gaat. Lees verder om 6 inspirerende Nederlandse contentmarketing voorbeelden te ontdekken!
1. Coolblue
Er zijn eindeloos veel voorbeelden van de contentmarketing van Coolblue. Met contentmarketing onderscheid Coolblue zich van haar concurrenten en dat doen ze vooral met een flinke dosis humor. Zo geven ze iedere maand een cadeaubon aan degene die het mooiste kunstwerk van zijn of haar Coolblue verpakking heeft gemaakt onder de noemer Pakketpret. Daarnaast hebben ze een hele boel leuke series op hun blog, onder andere: “wat een … (Coolbue medewerker) op verjaardagen vertelt dat ‘ie doet” en “de leukste gesprekken op social”. Ook geeft Coolblue je heerlijk eerlijke productreviews met natuurlijk af en toe die herkenbare dosis humor.
2. Tony Chocolonely
Nederlands favoriete chocolademerk mét een goed verhaal: Tony Chocolonely. Het doel van Tony Chocolonely 100% slaafvrije chocolade. Hoe ze dit willen doen? Bewustwording van consumenten en het goede voorbeeld geven aan andere bedrijven. Hun verhaal delen ze door middel van contentmarketing met documentaire’s en blog’s. Maar ook op andere bijzondere manieren zoeken ze de aandacht, bijvoorbeeld met de expositie BITTER chocolate stories die de verhalen van kinderen die als slaven werken op cacaoplantages deelt. Daarnaast maken ze natuurlijk ook verrukkelijke smaken en limited editions die ieder seizoen weer de winkels uitvliegen!
3. KARWEI
Van bouwmarkt naar inspirerende interieurwinkel, die transitie maakte KARWEI door middel van contentmarketing. Met een blog vol inspirerende en handige DIY’s verovert KARWEI de zoekmachines van Nederland. Zoek maar eens hoe je een laminaat vloer legt, de muur van een likje verf voorziet of hoe je een lamp ophangt. KARWEI staat bovenaan. Maar naast praktische tips geven ze je ook nog eens een heleboel interieur inspiratie. En zo is KARWEI verandert van bouwmarkt naar toonaangevend inspiratiekanaal in de woonbranche.
4. Albert Heijn
Albert Heijn loopt al jaren voorop met contentmarketing in Nederland. Jaren geleden begonnen ze natuurlijk met recepten magazine Allerhande. Welke Nederlander heeft er nou nog nooit een receptje uit de Allerhande geprobeerd? Tevens de ideale manier om de verkoop van bepaalde producten in de winkel te boosten. De Allerhande is inmiddels niet meer de enige manier waarop Albert Heijn aan contentmarketing doet. Ook op social media is dit bedrijf super sterk. Met korte en krachtige recept video’s en de allerhandigste kooktips inspireren ze op Instagram en veroveren ze de harten van jong Nederland.
5. KLM
Nog zo’n bekende kanjer op het gebied van contentmarketing in Nederland. KLM maakt al jaren indruk met hun content. Zoals bijvoorbeeld de YouTube serie KLM Cockpit Tales. Ook dit jaar hadden ze een bijzonder sterke content actie: de KLM’s geslaagde actie. Op 16 juni trok KLM door Nederland om geslaagde middelbare scholieren te verrassen met een vliegticket naar hun favoriete bestemming. Deze actie trok natuurlijk ontzettend veel publiciteit en verkeer naar de website van KLM. Perfect om een connectie te maken met de toekomstige doelgroep en leuke eindexamenreisjes onder de aandacht te brengen!
6. Rijksmuseum
Hoe trek je kinderen naar het Rijksmuseum? Met contentmarketing! We sluiten ons lijstje af met een mooie case. In 2017 ontwikkelde het rijksmuseum een app speciaal voor middelbare scholieren: de Rijks SnapGuide. Bekende Nederlandse YouTubers geven met de SnapGuide een rondleiding door het Rijksmuseum. Daarnaast krijgen de leerlingen van iedere YouTuber verschillende challenges, om zo de rondleiding nog interactiever te maken. Het Rijksmuseum snapt precies waar het om draait bij contentmarketing: de doelgroep.
Zelf aan de slag met contentmarketing?
Wil je zelf aan de slag met contentmarketing maar weet je niet goed waar je moet beginnen? In onze online marketing cursus Slimmer Online leren we je alles over online marketing en social media adverteren. Natuurlijk is contentmarketing daar een belangrijk onderdeel van. Benieuwd geworden? Vraag dan onze gratis proefles aan!