Maak jij al gebruik van Google Mijn Bedrijf? Het is een gratis manier om beter zichtbaar te zijn in de lokale organische zoekresultaten van Google en Google Maps.
Via je Google Mijn Bedrijf pagina voorzie je je (potentiële) klanten van allerlei nuttige informatie over je bedrijf, zoals je openingstijden, website en telefoonnummer. Maar de handige tool van Google biedt nog veel meer mogelijkheden. We vertellen je er meer over in deze blog.
Hoe werkt Google Mijn Bedrijf?
Je Google Mijn Bedrijf vermelding wordt weergegeven voor relevante lokale zoekopdrachten en je bedrijfsnaam.
Heb je bijvoorbeeld een dierenwinkel in Breda, dan kun je weergegeven worden wanneer iemand zoekt op ‘dierenwinkel Breda’. Tegenwoordig kan zelfs zoeken op ‘dierenwinkel’ al voldoende zijn om vertoond te worden, omdat Google steeds beter de zoekbehoefte van haar gebruikers begrijpt.
Google Mijn Bedrijf bedrijfsprofiel aanmaken
Een Google Mijn Bedrijf pagina maak je gemakkelijk aan via deze link. Er wordt een verificatiecode naar je adres gestuurd waarmee je je Google Mijn Bedrijf bedrijfsprofiel kunt verifiëren.
Je kunt nu direct allerlei bedrijfsgegevens invullen. Denk hierbij aan zaken als een bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, openingstijden en een aantal afbeeldingen zoals je bedrijfslogo.
Google Mijn Bedrijf zonder adres
Wil je een Google Mijn Bedrijf pagina zonder adres aanmaken? Bijvoorbeeld omdat je een bedrijf bent zonder fysieke locatie. Ook dat kan! Laat dan de velden onder ‘Bedrijfslocatie’ (onder het kopje ‘Informatie’) leeg.
Optimaliseer je vermelding
Wanneer de basis van je Google Mijn Bedrijf vermelding staat is het belangrijk om de vermelding verder te optimaliseren. Hieronder vind je een aantal tips:
- Reviews. Verzamel ten minste 5 reviews zodat er sterren worden weergegeven bij je Google Mijn Bedrijf vermelding. Dat valt lekker op!
- Foto’s. Foto’s geven je potentiële klanten een goede impressie van je bedrijf en team.
- Posts. Deel linkjes naar je laatste nieuws en blogs via je Google Mijn Bedrijf vermelding.
Let er ook op dat de informatie die je aanbiedt altijd actueel is. Je kunt bijvoorbeeld rond de feestdagen speciale openingstijden toevoegen aan je Google Mijn Bedrijf vermelding. Zorg er ook voor dat de gegevens die je invoert overeenkomen met gegevens op je website en bijvoorbeeld De Telefoongids.
Statistieken in de gaten houden
Via het beheersysteem van Google Mijn Bedrijf kun je precies in de gaten houden hoe vaak jouw vermelding is verschenen in de zoekresultaten van Google en Google Maps. Maar je ziet er bijvoorbeeld ook hoe vaak iemand via je vermelding een routebeschrijving heeft opgevraagd.
Kijk er regelmatig naar, want je vindt er handige optimalisatie tips! Veel succes. 🙂 Meer weten? Ga aan de slag met onze online marketing cursus.