Via Google AdWords kun je mensen bereiken die online zoeken naar jouw product of dienst. Google AdWords is het online advertentiesysteem van Google, waarmee je kunt adverteren in het zoeknetwerk en in het displaynetwerk van Google.
Tekstadvertenties en shoppingadvertenties worden vertoond in het betaalde gedeelte van de zoekresultaten van Google. Banners en videoadvertenties worden vertoond in het displaynetwerk, waarvan YouTube een onderdeel is.
Adverteren in het zoeknetwerk
De tekstadvertenties en shoppingadvertenties worden (onder andere) weergegeven bij de zoekresultaten van Google. Je moet hiervoor instellen op welke zoekwoorden je advertenties vertoond moeten worden, vervolgens schrijf je de tekstadvertenties en kies je een bestemmingspagina op je website. Op die pagina komt de bezoeker uit die op jouw advertentie klikt.
Google shoppingadverenties werken met een feed. In de feed staan gegevens uit je webshop, zoals de prijs van het product, een titel, omschrijving en afbeeldingen.
Veilingsysteem
Het voordeel van adverteren in het zoeknetwerk is dat je alleen betaalt wanneer iemand klikt op je advertentie. Dit werkt middels een veilingsysteem. Iedere keer wanneer iemand een zoekwoord invoert in Google vindt er een veiling plaats. Hierin wordt de positie en de kosten per klik van de deelnemende adverteerders bepaald. Hierbij wordt gekeken hoeveel je biedt en wat de kwaliteitsscore is van het zoekwoord wat is ingevoerd.
Wil je bijvoorbeeld maximaal 1,45 euro betalen voor een klik op de tekst advertentie die hoort bij het zoekwoord ‘teakhouten tafel’? Dan stel je een max. CPC (cost per click) in van 1,45 euro. Er zijn tal andere bied-strategieën.
Adverteren in het displaynetwerk
Google beschikt over een groot netwerk van websites, wat we ook wel het displaynetwerk noemen. Het netwerk bestaat uit ruim 2 miljoen websites en zo’n 650.000 apps. Via het advertentiesysteem Google AdWords kun je banners (display advertenties) en tekst advertenties instellen om te vertonen op die websites.
Videoadvertenties op YouTube
Naast displayadvertenties kun je ook video inzetten om je doelstellingen te realiseren. Alles wat je nodig hebt is een goede video, een YouTube-kanaal en een Google AdWords account. Hiermee kun je je videoadvertentie laten zien aan mensen die je targeten in YouTube.
Google AdWords campagnes instellen en beheren
Bij het instellen en beheren van campagnes via Google AdWords ga je als volgt te werk.
- Bepaal in welk netwerk je wilt adverteren en welke advertentievariant past bij jouw online doelstellingen.
- Stel je campagne in door een budget, looptijd, locatie en targetingopties in te vullen. Dit kunnen bijvoorbeeld de zoekwoorden zijn waarop jij wil adverteren. Of, in het geval van adverteren in het displaynetwerk, de interesses van de doelgroep.
- Maak advertenties. Afhankelijk van het netwerk wat je hebt gekozen kun je verschillende advertenties instellen. Zorg er altijd voor dat je verschillende advertenties instelt zodat Google hiermee kan afwisselen, zo kun jij testen welke variant het best presteert.
- Meet de resultaten van je campagne. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de kwaliteit van je websitebezoekers via Google Analytics. Ook het systeem van Google AdWords geeft je veel inzicht in de prestaties van je advertenties. Bijvoorbeeld door rapportages met daarin het aantal vertoningen, klikken en doorklikratio (CTR of click-through ratio). Wanneer je conversies instelt kun je ook de ROI (return on investment) van je campagnes meetbaar maken. Zet je ook videoadvertenties in? Kijk dan ook eens in YouTube Analytics!
- Blijven optimaliseren! Het mooie van Google AdWords is dat je direct inzicht krijgt en kunt inspelen op kansen.
Adverteren via Google is interessant voor verschillende marketingdoelstellingen. Wil je werken aan je naamsbekendheid in de regio? Dan is adverteren in het displaynetwerk of op YouTube een optie. Wil je bij een specifieke behoefte van je doelgroep bovenaan in de zoekresultaten van Google staan? Dan kunnen Google shopping- of tekstadvertenties uitkomst bieden. Kortom, volop kansen voor het realiseren van online zichtbaarheid, groei in websiteverkeer en meer conversies.
Aan de slag met Google AdWords?
Wil je zelf aan de slag met Google AdWords? Volg dan onze cursus online marketing: Slimmer Online. In 20 lessen leer je de basis van online marketing, waaronder ook adverteren via Google AdWords.