Wil je je bedrijf op Instagram promoten, maar weet je niet goed wat werkt? Alle begin is moeilijk; voordat je succesvol wordt in het promoten op Instagram zal je eerst de mogelijkheden en opzet van het platform goed moeten begrijpen. Wat goed werkt op andere social media slaat misschien niet aan bij je Instagram publiek. Om je op weg te helpen met Instagram promoten geven we je 5 super tips! Zo vergroot je je kans op succes:
1. Maak het persoonlijk
Ga je steeds onverbloemd je bedrijf, producten of diensten op Instagram promoten, dan val je al snel door de mand. Gebruikers zitten niet te wachten op een overdaad aan posts met een commerciële insteek. Wil je engagement creëren, zorg dan voor een persoonlijke touch.
Biedt bijvoorbeeld eens een ‘kijkje in de keuken’ door te laten zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Laat zien hoe je producten vervaardigd worden of toon je enthousiaste team in actie. Wat hierbij wel ontzettend belangrijk is: wees authentiek. Houd je uitingen dicht bij de kernwaarden van je bedrijf en zorg ervoor dat de content er niet té gekunsteld uitziet.
2. Bied voldoende variatie
Wanneer je flink actief bezig bent met promoten op Instagram is het verleidelijk om steeds dezelfde soort content te plaatsen. Dat kan uit gemak zijn, of omdat je geconstateerd hebt dat een bepaald soort post goed werkt. Toch is het verstandig om te zorgen voor voldoende afwisseling.
Blijf daarom experimenteren met verschillende soorten content. Wissel foto’s eens af met videomateriaal, laat verschillende aspecten van je diensten of producten zien en probeer verschillende insteken op het gebied van thematiek. Voorkom zo voorspelbaarheid en eentonigheid, waardoor volgers op den duur mogelijk afhaken.
3. Vertel een verhaal met Instagram Stories
In losse posts kun je al een mooie impressie geven van jouw bedrijf, maar soms heb je net wat meer ruimte nodig om dit over te kunnen dragen. Instagram Stories lenen zich uitstekend voor een sterk staaltje storytelling. Door meerdere ‘slides’ toe te voegen kun je je boodschap uitgebreid in beeld brengen.
De slides vormen kleine snippers informatie, waardoor het behapbaar blijft voor je Instagram volgers. Tegelijkertijd vormen alle onderdelen samen toch een mooi rond verhaal. Dat verhaal kun je overigens weer afronden met een sterke call-to-action, waarbij je verdere actie of interactie stimuleert. Zo krijgt promoten op Instagram een nieuwe dimensie én zorg je voor de nodige afwisseling in je content.
4. Bouw volgers op
IJzersterke content is essentieel voor het promoten op Instagram, maar zonder voldoende volgers zal je nieuwe strategie weinig effect hebben. Zorg ervoor dat je account openbaar staat en voeg relevante populaire hashtags toe aan je posts. Zo kunnen nieuwe potentiële volgers jouw bedrijf tegenkomen en ontdekken.
Ook kun je relevante pagina’s en personen zelf gaan volgen met je bedrijf. Reageer eens op hun berichten en zorg voor waardevolle (en oprechte) interacties. Doe dit goed en je zult zien dat je op jouw beurt weer volgers terug krijgt, die weer interacteren met jouw content.
5. Je bereik vergroten: adverteren op Instagram
Het is uiteraard mooi meegenomen als je zelf op natuurlijke wijze volgers binnenhaalt op Instagram. Toch zal promoten op Instagram met alleen deze volgers waarschijnlijk niet genoeg weergaven en interacties opleveren. Zeker Instagram bedrijfsprofielen worden door het algoritme van Instagram minder vaak vertoond in de feed van gebruikers. Dat komt doordat Instagram de voorkeur geeft aan berichten van vrienden en familie.
Hoe kun je je bereik dan het beste vergroten? Door aan de slag te gaan met adverteren op Instagram. Dat levert je niet alleen een groot bereik op; het is ook nog eens mogelijk om een voor jouw bedrijf zeer relevante doelgroep te bereiken. Instagram biedt namelijk uitgebreide mogelijkheden om je doelgroep specifiek af te bakenen. Zo kun je heel gericht adverteren en waardevolle acties en interacties stimuleren.
Wil je meer leren over het opstellen van krachtige advertenties op Instagram? Volg dan onze praktische les Instagram adverteren! Ontdek de belangrijke functionaliteiten en mogelijkheden terwijl we je stapsgewijs door het proces leiden. Ook vertellen we je hierin alles over de verschillende advertentievarianten en leggen we uit hoe je kunt adverteren op Instagram Stories!
Met deze tips helpen we je op weg om je bedrijf succesvoller te promoten op Instagram. Hoe ga jij nu aan de slag met Instagram promoten? En heb je er al bij stilgestaan of Instagram wel goed past bij de strategie voor jouw bedrijf? Om te zorgen dat je online zichtbaarheid écht het gewenste resultaat oplevert kun je onze cursus online marketing volgen. Daarin bepaal je je doelstelling en doelgroep en leer je in 20 praktische lessen alles over de 5 belangrijkste aspecten van online marketing.