Social media adverteren kan een interessante manier zijn om je producten of diensten sterk onder de aandacht te brengen bij een relevante doelgroep. Daarvoor heb je verschillende mogelijkheden; elk social media platform biedt zo zijn eigen voordelen en kansen om de juiste doelgroep te bereiken. Het vertonen van advertenties op Facebook is misschien het meest voor de hand liggend en bekend, maar ook platformen als Instagram of LinkedIn kunnen voor jou juist de beste oplossing zijn!
Wil je aan de slag gaan met social media adverteren, maar weet je nog niet goed hoe je dit aan moet pakken of waar je moet beginnen? In onze cursus online marketing is social media marketing en adverteren één van de vijf grote thema’s die uitvoerig behandeld wordt. Van het bepalen van een overkoepelende strategie tot het stap voor stap opbouwen van je advertentiecampagnes. De cursus neemt je mee in een reis om de meest effectieve social media campagnes te realiseren!
VOLG DE ONLINE MARKETING CURSUS
Voordelen social media adverteren
Adverteren op de diverse social media platformen biedt diverse voordelen. Zo is het adverteren op deze platformen vaak goedkoper dan de advertentiemogelijkheden van traditionele media (televisie, radio, geprinte media). Bovendien kun je je met social media adverteren veel specifieker richten op de doelgroep die bij jouw product of dienst past. Met een goed afgebakende doelgroep in deze netwerken wordt je budget wordt veel efficiënter besteed dan mogelijk zou zijn met traditionele advertentiemogelijkheden.
Ook biedt social media marketing de ruimte om waardevolle interactie te verkrijgen met je doelgroep. Waar veel traditionele mediums puur gericht zijn op het zenden van informatie, geeft social media de ruimte en kans om interacties te stimuleren. Zo kun je met interessante content zorgen voor sociale acties (liken, delen, reageren) of acties als websitebezoeken realiseren.
Tenslotte ook niet onbelangrijk: de resultaten van je inspanningen zijn duidelijk meetbaar. Alle prestaties van je advertenties zijn direct inzichtelijk en het is eenvoudig om te testen met verschillende varianten. Zo kun je bepalen welk materiaal het beste werkt en daar de campagne verder op optimaliseren.
Adverteren op Facebook
Wie denkt aan social media adverteren denkt vaak als eerste aan Facebook. Het populaire platform biedt bij het opstellen van advertenties veel verschillende opties waarmee je heel gericht je doelgroep kunt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan zaken als leeftijd, geslacht, locatie en andere demografische gegevens. Ook gericht adverteren op basis van interesses valt onder de mogelijkheden en biedt interessante kansen om de juiste personen te bereiken. Daarbij is Facebook ook nog eens een voordelig medium om in te zetten voor advertenties: voor relatief lage bedragen kun je al mooie resultaten bereiken.
Wil je aan de slag gaan met Facebook advertenties, maar weet je niet zo goed hoe je hiermee moet beginnen? Of werd je overweldigd door de opties en mogelijkheden toen je een eerste poging deed om te adverteren op dit platform? Volg dan onze handige les ‘Adverteren op Facebook’! Hierin lopen we je stapsgewijs door het proces heen, zodat ook jij effectieve advertentiecampagnes op kan zetten op Facebook!
Adverteren op Instagram
Instagram zit sterk in de lift en biedt de perfecte mogelijkheid om je producten of diensten op visuele wijze te presenteren. Zeker onder een jongere doelgroep is Instagram steeds populairder aan het worden, wat het het perfecte platform maakt om een jeugdige doelgroep te bereiken.
Weet je je advertenties op de juiste manier op te stellen, dan zul je ervaren dat Instagram zich ook kenmerkt door een hoge mate van interactie. Instagram gebruikers zijn over het algemeen sneller geneigd om te interacteren met je advertenties dan bij andere social media platformen het geval zal zijn. Door interessante content te maken die aansluit bij de stijl van reguliere berichten op het platform kun je zo mooie resultaten behalen.
Ook leren hoe je de beste advertenties maakt voor Instagram? In onze les ‘Adverteren op Instagram’ bespreken we alle nodige stappen, van het aanmaken en koppelen van de benodigde accounts tot en met het opstellen van diverse soorten advertenties. Na het volgen van deze les ben je in staat om volledig zelfstandig effectieve advertenties op te stellen op Instagram!
LinkedIn adverteren
Richt je je met social media adverteren op een zakelijke doelgroep of heb je een duidelijke business to business (B2B) afzetmarkt voor jouw producten of diensten? Dan kan LinkedIn een veel relevantere doelgroep bieden. Op LinkedIn kun je je advertenties specifiek richten op basis van de functies die je doelgroep bekleden of het soort bedrijf waar ze actief werkzaam zijn.
Het nadeel van adverteren op LinkedIn is dat het relatief duur is om hier je advertenties te vertonen, ten opzichte van platformen als Facebook en Instagram. Daar staat tegenover dat je hier mogelijk wel een B2B doelgroep bereikt die veel specifieker en relevanter is.
Social media adverteren leren met handige cursus
Over Social media marketing kunnen wij nog zoveel meer vertellen en dat doen we graag! Daarom hebben wij een handige basiscursus online marketing opgesteld, waarin social media adverteren een belangrijk thema is. Hierin lichten we tot in details toe wat nu zo belangrijk is om jouw social media campagnes succesvol te maken én geven we je de benodigde handvatten om dit zelf van begin tot eind op te pakken.
Daarnaast gaat de cursus verder dan social media marketing en adverteren in het algemeen. In 5 thema’s en 20 lessen doorlopen we de gehele basis van online marketing, met volop aandacht voor de juiste overkoepelende strategie, zoekmachineoptimalisatie, contentmarketing en meer! Begin vandaag nog en behaal mooie resultaten rondom de online zichtbaarheid en aanwezigheid van jouw bedrijf.