Hoe kun je adverteren op Facebook? Facebook is een interessant platform om mee aan de slag te gaan: met Facebook kun je namelijk een groot publiek bereiken met je advertenties. Daarbij is het mogelijk om gericht advertenties te vertonen aan een voor jou relevante doelgroep. Maar hoe kun je nu adverteren op Facebook? Hoe werkt het, welke stappen doorloop je zoal, en wat voor mogelijkheden zijn er? We bespreken de basics:
Adverteren op Facebook: de stappen
Hoe ga je adverteren op Facebook? Daarvoor zul je diverse stappen doorlopen. Adverteren op Facebook is relatief eenvoudig, zeker aangezien Facebook zelf vaak al duidelijk aangeeft wat elke optie en mogelijkheid inhoudt. Toch is het handig om je eerst verder te verdiepen in de stappen en mogelijkheden die Facebook biedt tijdens het opstellen van advertenties. Daarvoor bieden wij een handige en toegankelijke les aan, waarin dit (en meer) stapsgewijs behandeld wordt. Hierover later meer.
Eerst een blik op de stappen die je zal doorlopen wanneer je aan de slag gaat met het opstellen en uitwerken van advertenties. Hoe het adverteren op Facebook verloopt, valt samen te vatten in de volgende stappen:
- Je advertentieaccount openen en navigeren naar je advertentiebeheer
- De start van je eerste advertentiecampagne: een advertentiedoelstelling kiezen
- Je doelgroep bepalen aan de hand van factoren als locatie/regio, leeftijd, geslacht, demografische kenmerken en interesses
- Het budget, de advertentieplanning, biedmogelijkheden en plaatsingen kiezen
- En tenslotte: het kiezen van een advertentievariant en het opstellen van je advertentie
Na het opstellen en publiceren van je advertenties is het belangrijk om deze te blijven monitoren. Hoe presteren je advertenties op Facebook en ben je tevreden met de behaalde resultaten? Aan de hand van je bevindingen kun je je advertenties inhoudelijk optimaliseren, de doelgroep bijstellen of misschien zelfs voor een doelstelling kiezen die beter aansluit op jouw gewenste eindresultaat.
Hoe adverteren op Facebook met de beste advertentievariant?
Wie gaat adverteren op Facebook zal ontdekken dat er verschillende varianten beschikbaar zijn. Welke je kiest, is grotendeels afhankelijk van je doelstelling. Deel je een belangrijk nieuwtje met een begeleidende afbeelding, of richt je je juist op het vertonen van videomateriaal waarin jouw product of dienst in actie te zien is? Of wil je juist een sfeerimpressie geven door middel van een diavoorstelling? Het is allemaal mogelijk! We geven wat voorbeelden ter inspiratie:
Enkele afbeelding
Veel advertenties maken gebruik van een losse afbeelding, voorzien van een begeleidend bericht. Daarbij wordt vaak doorverwezen naar de website met een link en button. Handig om snel de aandacht te krijgen van de consument en ze te motiveren om door te gaan naar de website:
Advertentie met een losse afbeelding
Carrousel
De carrousel is handig wanneer je meerdere producten wilt promoten of meer beeldmateriaal wil vertonen aan je doelgroep. Dankzij de carrousel kun je een goede impressie van je aanbod bieden. Ook hier is het mogelijk om door te verwijzen naar de website, waarbij het zelfs mogelijk is om voor elk paneel een unieke link toe te voegen.
Advertentie met carrousel indeling
Video
Sommige boodschappen worden het beste overgebracht in videovorm. Videocontent werkt vaak erg goed om interacties te stimuleren. Vooral korte video’s worden in het algemeen goed bekeken en kunnen een handige tool zijn om meer inzicht te bieden in jouw diensten, producten maar vooral ook de belevingen rondom je aanbod.
Advertentie met videocontent
Collectie / diavoorstelling
Verder kun je ook nog kiezen voor een collectie of een diavoorstelling. In een collectie laat je verschillende producten of varianten van je product zien, zodat gebruikers eenvoudig de mogelijkheden kunnen bekijken in hun newsfeed. Bij de diavoorstelling kun je meerdere afbeeldingen uploaden, welke vervolgens als een soort slideshow vertoond worden. Ideaal om een sfeerimpressie te geven!
Hoe adverteren op Facebook? Zo!
Hoe adverteren op Facebook geheel in zijn werking gaat is natuurlijk groter dan wat wij hier in vogelvlucht hebben uitgelegd. Wil je dieper ingaan op het hoe en wat van adverteren op Facebook en hier stapsgewijs zelf mee aan de slag gaan? Volg dan onze les Adverteren op Facebook!
Facebook advertenties zijn effectiever wanneer je strategisch te werk gaat. Daarvoor is het belangrijk dat je actief werkt aan het bepalen van je doelstellingen, doelgroep, klantreis en meer, zodat je daar effectief op in kunt spelen. Wil je daar meer over leren? In onze cursus online marketing doorloop je in 20 handzame lessen de 5 grootste thema’s van online marketing, waaronder een volledig thema over adverteren.