Adverteren op Facebook kan voor je bedrijf erg interessant zijn, maar hoeveel kosten Facebook advertenties nou precies? En kan het ook voor kleinere bedrijven interessant zijn om aan de slag te gaan met Facebook advertenties? De kosten vallen best mee, zeker als je weet wat je doet en gericht aan de slag gaat met het adverteren op het advertentieplatform. Wij vertellen je er graag meer over in deze blog!
Facebook adverteren alleen weggelegd voor de grotere bedrijven?
Aan de slag gaan met Facebook advertenties hoeft niet veel te kosten: je kunt vanaf 1 euro per dag al beginnen met het vertonen van advertenties. Nu staat één euro per dag natuurlijk niet garant voor talloze kliks of duizenden vertoningen, maar het geeft wel aan dat instappen bij Facebook adverteren vrij laagdrempelig is op het gebied van budget. Met een bescheiden budget en een juist ingestelde campagne kan ook jij succesvolle Facebook advertenties opzetten!
De kosten van Facebook advertenties en doelstellingen
Hoeveel kosten Facebook advertenties met zich meebrengen is sterk afhankelijk van je doelstelling. Richt je je op het behalen van meer volgers voor je Facebookpagina, zet je in op het behalen van interacties, of wil je er juist voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen doorklikken naar je website? Facebook hanteert verschillende betalingsopties voor de verschillende doelstellingen waaruit je kunt kiezen. Vaak betaal je per weergave, maar er zijn ook doelstellingen te kiezen waarbij je betaalt wanneer er geklikt wordt op een link. Soms mag je zelfs kiezen welke optie je voorkeur heeft, waarbij Facebook zelf de beste mogelijkheid aangeeft.
Slim omgaan met de kosten: effectief adverteren op Facebook
Om te voorkomen dat je onnodige kosten maakt en advertenties hebt lopen die niet het gewenste resultaat opleveren zul je zorgvuldig te werk moeten gaan. Wil je effectief adverteren op het social media platform dan is het belangrijk om een duidelijke doelstelling voor ogen te hebben met je advertenties. Heb je deze doelstelling bepaald, dan is het minstens net zo belangrijk om een doelgroep in te stellen die past bij dit streven. Voor deze beide aspecten biedt Facebook uitgebreide mogelijkheden om dit zo specifiek en optimaal mogelijk in te stellen.
Met je doelstelling en doelgroep voor ogen bepaal je het budget. Hoeveel is een weergave, klik of interactie je waard en hoeveel levert elke potentiële klant je op? Pas na het doorlopen van deze stappen ga je aan de slag met de laatste stap: het opstellen van de Facebook advertentie zelf. Meer weten over de te doorlopen stappen en de advertentiemogelijkheden? Lees dan onze blog ‘Hoe adverteren op Facebook?’.
Hoeveel kosten Facebook advertenties? Het eindoordeel
De vraag ‘hoeveel kosten Facebook advertenties’ is dus niet eenduidig te beantwoorden. Hoeveel je daadwerkelijk kwijt bent wanneer je aan de slag gaat met adverteren bepaal je helemaal zelf! Deels natuurlijk door het budget wat je instelt, maar belangrijker nog door het optimaal inrichten van je advertentiecampagne.
Of de kosten van de Facebook advertenties je wat opleveren kun je zelf in de hand hebben, door een heldere doelstelling te bepalen en je doelgroep voldoende af te bakenen. Kies hierbij de juiste biedstrategie en zorg voor advertentiemateriaal waarmee je écht die aandacht en interactie bereikt en je zult zien dat de advertenties helemaal niet prijzig hoeven te zijn. Zeker wanneer je de kosten opweegt tegenover de waardevolle naamsbekendheid, fans of toekomstige klanten die je ermee binnenhaalt!
Wil je verder verdiepen in het adverteren op Facebook en hier stapsgewijs zelf mee aan de slag gaan? Volg dan onze praktische les ‘Adverteren op Facebook’!
Het effect van je Facebook advertenties maximaliseren
Om nog effectiever aan de slag te gaan met Facebook advertenties zul je een sterke strategie moeten uitwerken. Door actief te werken aan het bepalen van je doelstellingen, doelgroep en de klantreis leg je de belangrijke basis om effectieve Facebook advertentiecampagnes in te richten. Wil je hier meer over leren en tegelijkertijd extreem waardevolle kennis opdoen van alle online marketing aspecten die meerwaarde kunnen bieden voor jouw bedrijf? Volg dan onze cursus online marketing en doorloop in 20 lessen de 5 belangrijkste thema’s van online marketing, waaronder een compleet thema rondom adverteren.