Slimmer Online: de inhoud van de online marketing cursus
De online marketing cursus Slimmer Online behandelt alle onderdelen van online marketing. In 20 weken zet je je eigen strategie op en ga je aan de slag met de uitvoering. Slimmer Online is een brede online marketing cursus, je doet kennis op over de belangrijkste basis elementen binnen online marketing. Aan het einde van de rit heb je een volledig uitgewerkte online marketing strategie en planning en weet je hoe je alle elementen van deze planning en strategie zelf moet uitvoeren.
Geen onnodige theoretische kennis, enkel de praktische kennis die je nodig hebt om zelf aan de slag te gaan. Het grote voordeel van Slimmer Online: wij hebben alles wat je moet weten in één cursus verzameld. We delen alleen wat relevant en up-to-date is. Zo hoef je zelf niet meer het internet af te speuren en af te wegen of die ene video nou wel of niet het bekijken waard is. Wij delen alle kennis die je nodig hebt, in begrijpelijke taal en met duidelijke actiepunten. Daarnaast ga je tijdens de online marketing cursus al aan de slag voor je eigen bedrijf/organisatie waardoor de resultaten voor het einde van de cursus al zichtbaar zullen zijn.
Zo werkt de Slimmer Online marketing cursus
De online marketing cursus kan volledig in onze online omgeving gevolgd worden. Je bestelt de cursus via de website, rekent online af en ontvangt de factuur in je mailbox. Vervolgens heb je direct toegang tot alle lessen. Zo kun je in je eigen tempo aan de slag!
Iedere les bestaat uit een theoretisch gedeelte met vervolgens een aantal praktische opdrachten. Samen vormen de praktische opdrachten uiteindelijk je online marketing strategie. Na het afronden van de cursus is het mogelijk om een PDF aan te vragen met de uitwerking van de opdrachten zodat je je online marketing strategie in een document hebt.
Vanaf de registratie heb je 1 jaar toegang tot het systeem van Slimmer Online. Je kan vanaf dit moment je eigen tempo (binnen het jaar) bepalen. Het uitgangspunt is dat je iedere week een paar uurtjes aan Slimmer Online besteed zodat je binnen 20 weken de online marketing cursus hebt afgerond. Je vindt hier meer uitleg over het volgen van de cursus.
In 5 thema’s Slimmer Online!
In de cursus worden 5 thema’s behandeld:
- Strategie
- Contentmarketing
- SEO (zoekmachineoptimalisatie)
- Adverteren
- Analyse & planning
1. Strategie
De online marketing cursus begint bij de basis van (online) marketing: strategie. Met strategische inzichten over jouw bedrijf of organisatie, producten, concurrenten en doelgroep ga je vervolgens aan de slag met de belangrijkste elementen van online marketing.
Het strategische onderdeel van de online marketing cursus bestaat uit 4 units. In de eerste unit ga je aan de slag met de branding van jouw bedrijf. Je leert wat branding is, hoe het werkt en waarom het belangrijk is. Vervolgens wordt er ingezoomd op de doelgroep(en). Wie is jouw doelgroep, wat is de toegevoegde waarde van jouw product of dienst voor de doelgroep, en hoe bereik je hen?
In de derde unit leer je meer over de customer journey. Welke klantreis maakt jouw doelgroep en hoe kan je de verschillende fases beïnvloeden? Het strategische hoofdstuk eindigt met het uitwerken van de marketingdoelstellingen voor jouw bedrijf. Door het formuleren van doelstellingen ontdek je over jouw strategie effectief was of juist niet.
2. Contentmarketing
Vervolgens ga je aan de slag met contentmarketing. Contentmarketing is een marketing techniek die gericht is op het inspireren van je doelgroep. Tijdens de online marketing cursus leren we je hoe je inspirerende content maakt waarmee je je doelgroep inspireert én waarmee je antwoord geeft op hun vragen.
Het maken van inspirerende content is ontzettend belangrijk. Dagelijks worden consumenten blootgesteld aan duizenden commerciële prikkels. Aangezien het onmogelijk is om al deze prikkels te verwerken, dien je iedere keer weer de aandacht van jouw doelgroep te grijpen. Content maakt hierbij het verschil.
Het content onderdeel van de online marketing cursus bestaat uit 5 units. In unit 1 leer je wat contentmarketing precies inhoudt. Wat betekent contentmarketing? Welke verschillende soorten content zijn er beschikbaar? Wat is relevant voor mijn bedrijf? Vervolgens leer je in unit 2 en 3 alles over content maken en verspreiden. Je leert stapsgewijs hoe je content opbouwt en wat belangrijk is. Bovendien wordt duidelijk waar welke soorten content het beste verspreid kunnen worden. Hierbij kun je denken aan de verschillende Social Media kanalen.
Het hoofdstuk over contentmarketing eindigt met e-mail marketing in de vorm van een nieuwsbrief en het verband tussen content en de customer journey. Deze twee onderdelen geven je nog meer overzicht in hoe je content effectief kunt inzetten.
3. SEO
Een ander belangrijk element in de online marketing cursus is zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd. Door je website te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google wordt je website hoger getoond in de zoekresultaten. Dit is onder andere belangrijk voor je naamsbekendheid en het verkeer naar je website. In de cursus leggen we je precies uit hoe jij je website optimaliseert voor zoekmachines!
Iedereen wil namelijk graag bovenaan in Google staan. Dat wil jij vast ook. Maar waar moet je op letten? Het antwoord op deze vraag wordt duidelijk na afronding van dit hoofdstuk.
Het SEO onderdeel van de online marketing cursus bestaat uit 5 units. In unit 1 leer je hoe je een zoekwoordenonderzoek kunt uitvoeren voor zoekmachineoptimalisatie. Op basis van dit onderzoek kan je aan de slag met de unit 2, het schrijven van SEO teksten. Hoe schrijf je een goede SEO tekst? Aan de hand van eenvoudige praktische stappen leer je binnen no-time SEO teksten schrijven.
In unit 3 ga je aan de slag met linkbuilding. Wat is linkbuilding precies? Waarom is het belangrijk? En hoe kan je direct aan de slag met het verzamelen van linkjes voor jouw website? Vervolgens ga je in unit 4 aan de slag met Google Search Console. Deze tool van Google helpt je om jouw online inspanningen te analyseren, zodat jouw website voldoet aan de richtlijnen van Google.
Het hoofdstuk wordt afgesloten met een website optimalisatie checklist. Op basis van deze richtlijnen leer je welke elementen belangrijk zijn voor Google. Op deze manier kan je proactief jouw website verbeteren en dus een hogere positie in de Google zoekresultaten verkrijgen.
4. Adverteren
Naast strategie, contentmarketing en SEO gaan we ook aan de slag met adverteren. We vertellen je meer over het opzetten van campagnes in social media en het gebruik van Google Ads (voorheen Google Adwords. Wil je meer weten over de update van Adwords naar Ads? Lees dan onze blog: Google Ads: vanaf 24 juli 2018 het nieuwe AdWords).
Het hoofdstuk adverteren van de online marketing cursus bestaat uit 3 units. In unit 1 ga je aan de slag met het opzetten van een Facebook campagne. Hoe maak je een advertentieaccount aan? Welke instellingen zijn voor mijn bedrijf het beste tijdens het opzetten van een Facebook campagne? In deze unit krijg je antwoord op deze vragen. Daarnaast leer je in unit 2 alles over het opzetten van LinkedIn, YouTube en Instagram campagnes.
Het hoofdstuk wordt afgesloten met een uitleg over Google Ads. Hierbij kun je denken aan een uitleg over de mogelijkheden van Ads. Je leert meer over het zoeknetwerk, het display netwerk, shopping advertenties en video advertenties. Bovendien wordt duidelijk hoe Google Ads onderdeel kan worden van jouw online marketingstrategie.
5. Analyse & planning
We ronden de online marketing cursus af met een aantal lessen over analyse en planning. Je wil natuurlijk wel het resultaat kunnen zien van al je inspanningen. Daarnaast helpen we je met het maken van een planning zodat je na het afronden van de cursus zelfstandig door kan gaan met het uitvoeren van je online marketing.
Het afrondende hoofdstuk van de online marketing cursus bestaat uit 3 units. In de eerste unit leer je alles over Google Analytics. Hoe maak je een account aan? Hoe werkt Google Analytics precies? Hoe meet je jouw marketingdoelstellingen? Hoe kan je Google Analytics overzichtelijk maken?
In unit 2 maak je kennis met handige online marketing tools. Hierbij kun je denken aan analytische tools, browser extensies en Google mijn bedrijf. Sommige tools zijn gratis en andere zijn betaald. In deze unit wordt uitgelegd welke mogelijkheden je hebt en voor welke doeleinden de tools gebruikt kunnen worden.
Tot slot volgt in unit 3 een samenvatting van de cursus met daarbij handvatten om een eigen planning te maken voor de toekomst. Hierbij ontvang je ook een voorbeeld contentkalender, zodat je precies weet hoe je contentcreatie binnen jouw bedrijf kunt waarborgen.
Inhoud online marketing cursus
De volgende elementen komen onder andere aan bod in deze online marketing cursus:
- Online marketing strategie
- Buyer persona’s
- Customer journey
- Contentmarketing
- Social media marketing
- E-mail marketing
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- Online adverteren (SEA en social media advertising)
- Online analytics
- Online marketingplanning
Meer verdieping?
Na het afronden van Slimmer Online heb je een brede basis kennis over online marketing. Je weet alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met alle elementen van online marketing. Wil je hierna nog meer verdieping? Dat kan! Volg één of meerdere van onze verdiepende modules om meer kennis op te doen over één van de verschillende online marketing onderdelen.
Aan de slag met online marketing!
Klaar om aan de slag te gaan met onze online marketing cursus? Ga aan de slag met 20 lessen vol inspiratie en praktische tips. Klik op de button om je aan te melden en te starten met de cursus Slimmer Online! Twijfel je nog? Ga dan eerst aan de slag met onze proefles en krijg een voorproefje van de Slimmer Online marketing cursus!